Hej!
Vi är spelulanter på ett hus som vi verkligen gillar, MEN det finns en punkt i besiktningsprotokollet gällande mikrobiell påväxt på kallvinden som gör att vi tvekar.
Påväxten hänvisas till att huset läcker upp varmluft som kondensat, yttertak är gammalt men bra.

Huset är rustat med kombi-panna olja/el där man slutade använda eldning för ex år sedan.
Ca 100kvm boa, 2 plan och självdrag, frånluft på badrum/toa har paxfläktar (2st totalt) och så fläkt i kök.

Den tanke som slagit mig är följande: steg1. Ganska snabbt ta in saneringshjälp, se över tätning bodel mot vind, montera in en vinds-avfuktare.
Steg 2. Göra en ventilations utredning under nästkommande år och framåt sen-sommar/tidig höst åtgärda bodels vent. Tänker mekanisk. (För att ha chans att buffra in lite stålar)
Steg3. byta ytter/innertak om ca 2-3år framåt.

Vågar man köpa huset och flytta in som det ser ut och enligt den plan jag har?
Verkar renoverings stegen och tidsram vettigt i förhållande till skada eller måste man stressa på det?

Vad skulle ni säga att en sanering kan tänkas kosta och vad bör jag budgetera för när det gäller ventilationen (installerat av vent-firma) det finns inga kanaler dragna genom huset idag och jag vill inte gärna behöva riva halva kåken!
Bara Mellan tumme pekfinger då jag vet att alla fall är unika.

Tack på förhand!
bifogar de taskiga bilder som finns på påväxten
 
  • Besiktningsprotokoll med bild på mikrobiell påväxt på kallvindens takstolar och innertak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en vind med synliga takbjälkar och mörka områden som indikerar mikrobiell påväxt på trästrukturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gjorde ni? Fick ni någon klarhet?
 
Vrana Vrana skrev:
Hur gjorde ni? Fick ni någon klarhet?
Jag pratade med besiktningsmannen och han förtydligade en del av mina misstankar, bla att det gamla plåttaket är det man ser ligger kvar mot takstolarna. Detta gör i sak att skadan ser värre ut på bild än vad det är.

Vi har valt att åtminstone påbörja en budgivning då huset har mycket potential och sen ser framtidsplanen ut ungefär så som jag specat i org.inlägget.
Sen får vi se om vi går i land med affären.

När det gäller kostnaderna för kommande renovering har jag höftat en budget på omkring 200 i första skedet för sanering och ventilations utbyte.
Takbyte planeras inom en fem-års ram och kommer förmodligen inkludera byte av takstol samtidigt, ca kostnad 100-300 beroende om vi gör det själva eller lejer ut det på entreprenad.
 
  • Gilla
Vrana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.