vi har ett 1,5 planshus frå 1974 med en vind över halva delen. På insidan av vinden ser man ljusgröna mögel på vissa av bräderna. Resten av huset ser man inte insidan eftersom innertaket är i vägen. Vad gör man? Sanerar eller byter de dåliga bräderna. Och de som inte syns? Vi har funderat på att byta takpannorna. Många grannar har gjort det. Är detta det lättaste sättet då man samtidigt kan byta dåligt trä? Eller möglet kanske inte på utsidan?
 
Att obehandlat trä i en ouppvärmd vind och som har suttit där sedan 74 uppvisar mögelpåväxt är inget ovanligt. Luften är full av mögelsporer och med rätt mix av temp. och fuktighet så sker påväxten.

Viktigt är att du kollar så att det inte är läckage genom taket, annars ser jag inget problem med det du beskriver.
 
E etompau skrev:
Att obehandlat trä i en ouppvärmd vind och som har suttit där sedan 74 uppvisar mögelpåväxt är inget ovanligt. Luften är full av mögelsporer och med rätt mix av temp. och fuktighet så sker påväxten.

Viktigt är att du kollar så att det inte är läckage genom taket, annars ser jag inget problem med det du beskriver.
Är det inte farligt att andas in mögelsporer? Blir inte det som ligger på vinden skadat?
 
Staffans2000
N Norea skrev:
Är det inte farligt att andas in mögelsporer?
Bästa Norea!

Om du vill undvika att andas in mögelsporer, finns bara en lösning. -håll andan. Vissa bieffekter kan inte uteslutas.;)
för övrigt sällar jag mig till "epomtaus" svar. Men kan du ta några bilder så blir det lättare att bedöma eventuell skada och åtgärd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.