Hej!

Hade behövt lite hjälp från någon mer kunnig om det jag hittat på vinden är mögel eller inte. Har känt en "jordig" lukt nu när hösten började och det har varit extra fuktigt ute. Det känns som lukten kommer från vinden, så jag gick upp där och mycket riktigt så luktar det mer där.

Jag kollade igenom taket och såg inget misstänksamt (det är bytt 2016). Men på tilläggsisoleringen såg jag dessa "dammiga" partier som jag misstänker skulle kunna vara vitmögel? Isoleringen kändes också lite fuktig ovanpå... Dock torr och fin när jag lyfte på den.

Vad tror ni? Finns det något ställe på vinden som kan vara bra att dubbelkolla efter vitmögel?
 
  • Byggkonstruktion, trä, isolering, möjlig fuktskada eller mögel, rörtrådar, oavslutat arbete eller renovering pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet golv med isolering, bråte och en ihoprullad sedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsmaterial, brunt papper, träplankor och skräp på betonggolv, rörigt inomhusbyggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som vanligt damm. Ser inte ut som mögel.
Luktar det jord så kommer det nog ngn annanstans ifrån.

Luktar det unket (inte jord), svårt att förklara, så kan det vara muspiss och knortar. I kalla fuktiga utrymmen luktar det unket. Är det varmt och torrt luktar det inget alls. Hade så i vår sadelkammare innan vi gjorde iordning den. Det luktade unket från smågnagare. Så fort värmen slogs på försvann lukten.
 
Näeee, ser icke ut som mögel eller liknande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.