Hej
Jag har i något år haft problem med mögel/fukt på vinden till villavagnen. Främst märks det efter vintern då den stått oanvänd och ouppvärmd
Jag har gjort "allt" men sannolikt gjort "allt" fel Suck
Så nu behöver jag hjälp.

Vagnen är ursprungligt knappt isolerad, endast 25mm isolering liggande direkt mot yttertaket (klämd mellan takstol och tak) som är i plåt.
Fuktproblemen är endast i hörn, ut med sidorna i från hörnet, och mot gaveln, där det ligger en spånskiva mot gavelspetsen (Ja suck, englsk vagn och byggnormer)

Jag har tätat allt där jag trodde det läckte, inte en gång utan två,tre. Bytt reglar och gjort om hörnen. Men icke.
I höstas öppnade jag upp med två extra ventiler mot nordväst. Jag inbillade mig att det skulle dra igenom bättre. Jag isolerade öven innertaket, Fel? För i år är det fortfarande lika illa.
Jaghar sett att många övriga vagnar får ett "extra tak" De lägger helt enkelt på papp, läckt och plåt för att skapa en luftspalt mot gamla taket, Funkar det? (Jag har redan beställt ett sådant jobb, men börjar få "blöta fötter"
Snälla, vad ska jag göra och vad ska jag göra för att få bort det mögel som nu fått ordentligt fäste. Tummen sitter där den ska, så jag klarar det mesta, men det hjälper inte när kunskapen inte finns.
En bild på hur det ser ut idag
Isolering och träreglar i ett hörn på en vind med synliga tecken på mögel och fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Det blir i princip alltid kondens på undersidan av plåt, så det är antagligen ditt problem. Trots att jag har pappad råspont så lade jag ändå diffusionstät väv mellan ströläkt och bärläkt för att leda ner allt kondensvatten från plåtens undersidan till stuprännorna. Och då kommer ju ändå ingen fukt inifrån huset direkt mot plåten som i ditt fall. Du har har ju bara plåten ensam vilket gör att all fukt inuti konstruktion kondenserar mot den och rinner ner mot ytterväggarna, där du har största problemen.

Riv bort all plåt, byt skadat virke. Spika råspont på takstolarna, pappa för att få tätt. strö- och bärläkta och skruva sedan dit plåten. Då kan all kondens rinna av taket på utsidan och inte på insidan. Som ett villatak i princip.

Med reservation för att ha missat något, är glad amatör.
 
Ja.... Tanken har slagit mig.
Men det är som sagt ett engelskt bygge... med allt vad det innebär. Jag gissasr att det är plåten på taket som håller ihop eländet.
Det finns ingen chans att den åtgärd, som nu görs. Med en luftspalt mellan dagens plåttak och det nya taket, det vill säga det gamla blir som en diffusionstät fuktspärr, som din väv?
Fan att man kan för lite
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.