Hej hej.

En fråga/ fundering. Årets lilla samling ved till kaminen verkar ha fått problem med mögel påväxt. Det är björk som fälldes hösten 2016, som sedan låg under skydd i kapade längder för vintern. Och som kapades och klyvdes på våren 2017. Kan det ha något med ventilation att göra? Jag har ju det tilltäppt på baksidan. Så luften har det lite svårt att ventilera i min carport. Funderar på att bygga om den till våren med en mer öppen konstruktion, eller ska man kanske helt slå till med en mindre vedbod? Låter bilderna tala för sig själv, vågar man elda med detta eller ska jag kasta det är mest angripet?

Kapad björkved med mögelpåväxt i en svart hink på frostigt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapel av björkved i carport med synligt mögel och frågor om ventilation och förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
För din väggs skull så hade nog jag satt upp en egen vägg för vedstapeln och en luftspalt mot carportväggen, men det var ju inte det du undrade över.

Jag hade tagit en stålborste och borstat av ändträt innan jag tog in det. Förmodligen helt ofarligt, men jag hade ju inte dragit med mig mer mögel än nödvändigt in i huset.

Helt ofarligt att elda i alla fall.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Elda upp dem som de är.
 
  • Gilla
luffarn och 3 till
  • Laddar…
harry73
Kan vara brist på ventilation, men är veden torr nu?
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
För din väggs skull så hade nog jag satt upp en egen vägg för vedstapeln och en luftspalt mot carportväggen, men det var ju inte det du undrade över.

Jag hade tagit en stålborste och borstat av ändträt innan jag tog in det. Förmodligen helt ofarligt, men jag hade ju inte dragit med mig mer mögel än nödvändigt in i huset.

Helt ofarligt att elda i alla fall.
Vägenn är av plåt, så den borde ju klara sig. Bra tänkt med stålborste. Så blir det
 
harry73 harry73 skrev:
Kan vara brist på ventilation, men är veden torr nu?
Ja, den tror jag nog, brinner hur fint som helst
 
Hoppa över stålborstningen, du suger i dig mera när du borstar än om du tar in dem och sedan skickar in dem i kamin efter några dagar. Det är inget som flyger runt om du lägger dem i en vedkorg.
Vi har blivit "hysteriskt" rädda för så fort det finns något avvikande;)
 
  • Gilla
Alfredo och 10 till
  • Laddar…
Min ved har fått endel mögel på sig senaste månaderna, det har ju regnat i typ fyra månader och jag har bara plåttak i vedboden där det bildas kondens ibland. Jag eldar på ändå och det går fint.
 
  • Gilla
Magnus Wretborn1
  • Laddar…
Man måste klyva veden om den ska torka på rimlig tid. Sedan är det ju inte fel att ha en glipa mellan vägg och vedtrave. Men framför allt måste veden klyvas.
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Så kontentan är, pinnen brinner exakt lika bra med eller utan mögel så länge som den är torr. Sen är det såklart tråkigare att ta in en pinne som är lite möglig på grund av estetiska och och hälsoskäl. Du behöver inte förvara den bredvid din säng i flera månader innan du eldar den. Men att den brinner fint behöver du inte tveka på.
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
Möglig ved har vart för fuktig. När möglet väl sitter på veden drar möglet till sig fukt. Således kan ett ett mögligt vedträd aldrig vara så torrt som det "borde"

Observera att jag tillhör den pedantiska skaran, därav kan man ta inlägget med en nypa salt :whistle:
 
L
R Rickie skrev:
Tack alla involverade.. blev ju fart i denna tråden. Christer1968, din attityd på nätet skulle behövas rättas till lite, av alla dina inlägg, så var det detta jag var ute efter " Om TS vill vara "säker" så bär in veden just innnan användingen, han talade om en kamin" och tar som ett bra råd. Resten ligger på en riktigt tråkigt nivå.

Tack resten också, men nu tycker jag vi släpper denna tråd och går vidare i livet.
Hej
Det du frågar efter är endast om det går bra att elda med din ved , är den bara torr så elda på ,
det som kan vara lite udda är att det är lövträd och den suger vatten obarkad eller oklyven som en del av dina pinnar är .
Sedan trava den med mellanrum på travarna så luft kan gå i mellan nästa gång du travar
För övrigt så ska du ta det med en nypa salt det som sagts här , och det verkar du göra , det är bra att vara sansad i olika lägen
Så en gång till , ingen fara med att elda , kan fräsa lite om veden när den lilla fukt som finns går ur
Lycka till med värmen :)
 
  • Gilla
Garningen och 1 till
  • Laddar…
Jag har raderat otrevliga inlägg som inte förde diskussionen framåt.

/Moderator
 
  • Gilla
Microkatten och 1 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Möglig ved har vart för fuktig. När möglet väl sitter på veden drar möglet till sig fukt. Således kan ett ett mögligt vedträd aldrig vara så torrt som det "borde"

Observera att jag tillhör den pedantiska skaran, därav kan man ta inlägget med en nypa salt :whistle:
Mögel drar inte till sig fukt.
Men det finns faktiskt en vettig orsak till myten. Det finns något, jag har för mig att det var amöbor, som bildar slem i veden om den ligger fuktig. Det medför att veden sedan torkar långsammare. Det är med andra ord en fördel att veden torkar rellativt snabbt. Veden måste klyvas eller barkas för att torka.
 
harry73
Äkta hussvamp drar till sig fukt. Det är därför den är så farlig för hus. Ts har såklart inte äkta hussvamp i veden, dessutom svarade han redan att veden var torr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.