Vi har fått mycket mögel under taknocken på utsidan, vad kan det bero på och hur kan man åtgärda det?
Möglet finns bara på ena kortsidan av huset , t ex det finns ett garage med nock bara 4m ifrån men inga spår av mögel vare sig där eller andra ställen.
Huset är bara 2år gammalt Älvsbyhus och målades för 1.5 år sen.
Mögel längs taknock på hus, synlig på vita träpaneler och stående vid en avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelpåväxt på vitmålade träpaneler under taknocken på ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, eftersom det följer nästan hela brädan från nock till takfoten skulle jag gissa på ett läckage genom taket eller från sidan, in under pappen.
Sitter det en trekantslist som underlagspappen släppt ifrån eller om överviket inte är korrekt utfört kan vatten leta sig in och ger mögel. Fel spikar i ströläkten kan få läkten att släppa och riva underlagspappen, vilket ger fukt i undertaket.
Vad har du för material på taket?

Mvh P-A
 
Då huset är så pass nytt skulle det kunna vara en fuktigt eller "skitigt" virke vid byggnation där mögel fått fäste. Prova med att tvätta rent med mögelmedel för att se om det kommer tillbaka.
 
Virket är nymålat så det borde inte spela nån roll vilken kvalitet virket är under färgen.
Däremot som Pagno nämner kan det vara en läcka som gör att fukten kommer från springorna , när vädret tillåter ska jag kolla upp detta.
 
Rätt långsökt att det är en läcka uppifrån. I så fall borde det finnas mer nära vindskivorna. Jag tror mer på kombinationen av allmänt fuktig miljö och giftfria färger. Åt vilket väderstreck ligger gaveln?
 
S Scatman skrev:
Virket är nymålat så det borde inte spela nån roll vilken kvalitet virket är under färgen.
Däremot som Pagno nämner kan det vara en läcka som gör att fukten kommer från springorna , när vädret tillåter ska jag kolla upp detta.
Du skriver först att det är målat för 1,5 år sedan, dvs det har stått en vinter, eller stämmer inte det utan att det är nymålat 2017. Är de det grundat/målat runt om?
Finns tyvärr många hus som idag har just de här problemen efter t.ex. en vinter att det blir påväxt på partier som mestadels är skuggade/norrsida.
Tvätta av så mycket du kan med alg/mögeltvätt så får du se vad som händer.
Och har man otur att virke hanterats slarvigt vid byggnation så det stänkt skit vid regn eller man trampat på det så ökar risken för att få liknande problem.
 
Tack för kommentarerna!
Jag frågade Älvsbyhus, och fick nedan svar, känns det rimligt?

Underspikningen sitter utanför klimatskalet och kan inte ge upphov till besvär för de boende eller heller äventyra husets konstruktion och bärighet.

Dock så ser det på bilden inte ut som om underspikningen är målad.

Det är naturligt att obehandlat trä som exponeras för skiftningar i klimatet kan missfärgas/kan få påväxt.
 
  • Gilla
fredj721
  • Laddar…
Är det målat eller enbart grundfärg från leverans, för jag uppfattar det inte som obehandlad träyta vad man kan se på bilderna?
Är det inte målat utan endast grundat skulle jag valt att tvätta och sedan måla.

Påverkar inte boende eller konstruktion men riskerar att förkorta livslängden på virket, såvida det inte skulle orsakas av något annat problem som nämnts tidigare t.ex. läckage vilket då kan innebära andra ej synliga skador.
 
Virket var obehandlat vid leverans, men grundmålades för 1.5 år sen, vissa delar har även fått ett lager täckfärg (men kommer inte ihåg om dessa bräder ficktäckfärg).
Detta är ju norrsida så kan det bero på överfuktighet, men tycker konstigt att möglet bara finns här .
Jag kommer nog att ta bort någon bräda för att försäkra mig att det inte är nån läcka under taket .
 
Norrsida och enbart grundat kanske inte är någon bra kombination, men även färdigmålat kan få påväxt. Och som jag skrivit tidigare om virke får skit eller kanske enbart regnvatten på sig före uppsättning kan räcka för extra påväxt.
Hur som helst ska du tvätta rent och färdigmåla. Grundfärg ger inte ytskydd på virket på samma sätt som målarfärg.
 
Jag har ungefär samma bekymmer på en sida men där står det en fet gran som ska bort, den gör så det är skugga året runt just där.
 
räcker målarfärg eller finns det något speciellt "antimögel" medel?
(dum fråga egentligen, då alla målarfärgs leverantörer påstår att just deras färg är bäst mot antimögel ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.