Hej!

Jag byggde mig ett garage förra sommaren som stod klart till hösten.
Nu har jag set att det har kommit väldigt mycket svarta fläckar på insidan på taket/undersidan på svallen.
Som det står nu så är det inte isolerat eller några portar monterade så det är fritt blås rätt igenom så jag har lite svårt att hur eller varför det har möglat.
Jag ska försöka ladda upp en bild på det så kanske någon som har erfarenhet han säga mig vad det är och vad man kan göra åt det.
Det är mest angripet på takutsprånget men fläckvis på hela insidan på responsen/svallen.
Även på vissa ställen där jag har grundmålat har det kommit prickar.

Jag har ju läst mig till att man kan använda klorin och pensla på men behöver man skrubba bort fläckarna sen också? Är ju lite jobbigt när taket är ca 120kvm...

Tacksam för svar!
/Peter
 
Hugabuga skrev:
Som det står nu så är det inte isolerat eller några portar monterade så det är fritt blås rätt igenom så jag har lite svårt att hur eller varför det har möglat.
Det beror helt enkelt på att luftfuktigheten på de angripna ställena har varit hög.

Du skriver ju att det har varit "fritt blås rätt igenom". Det innebär ju att du får samma luftfuktighet inne i garaget som utomhus. Har du då en relativ luftfuktighet utomhus som är >= 75% under en period, kan det räcka för att det skall börja mögla.

Ett annat exempel inträffar ofta den här tiden på året: Kalla nätter gör att materialet kyls ned. När sedan varm luft sveper in på morgonsidan bär den med sig fukt. När den varma luften möter de kalla materialet kondenserar fukten mot dessa ytor.

D.v.s. samma fenomen som gör att du har imma på utsidan av bilrutorna på morgonen.

Fukten är en bra grogrund för mögel.
 
Redigerat:
Någon som har förslag på åtgärd?
 
Jag har samma problem... men gällande själva bostaden.
Källan till problemet är det första som vi ger oss på - ingen ventilation på vinden. Det var rena fuktmössan på huset egentligen.
Åtgärder som pågår: öppna upp så att det finns luftspalt runt om under takfoten med sådant nät för att hålal bort större flygfän (pippror och liknande). ordna ventiler längs upp under taknockarna. Sedan kör vi med damsugare med sådan tätare påse och stålborste för att ta bort ytlig vit & svart mögel och annat oknytt på den rote som vi inte behöver byta ut.

Vi har rådfrågat ett antal hantverkare som mer eller mindre sa samam sak och detta var tydligen ngt som vi behöver göra...

Hoppas svaret underlättar?

Mvh
 
  • Gilla
Ivaniskellefteå
  • Laddar…
Det är inte riktigt samma sak med ett boningshus. Saknar man diffussionsspärr strömmar varm luft upp på vinden. Den varma luften bär med sig mer fukt än vad som ryms i samma luftmängd på den kalla vinden. Detta medför att RH ökar och skapar förutsättningar för mögel.

I ett ouppvärmt garage med "fritt blås" kommer det ju ingen varm och fuktig luft underifrån. Där är det utomhusluften som styr fuktigheten.

I garaget tror jag därför att det skulle bli bättre om du minskade möjligheterna till "fritt blås". Då borde du i teorin minska sannolikheten för att varm fuktig luft kondenserar på kalla ytor.

Däremot riskerar du ändå att få problem när sommaren övergår till höst. D.v.s. när varm (fuktig) sommarluft inne i garaget kyls ner under kallare höstdagar/nätter. Då ökar RH.

I princip bör man då minska ventilation under fuktiga perioder (juli-september) och öka under torrare perioder (resten av året).

Ett annat sätt är att värma utrymmet lite och på så sätt sänka RH.
 
Redigerat:
Jag kommer att isolera vid senare tillfälle och ha hela bygget uppvärmt. Men jag vill ju inte bygga in möglet. Det är ju ok der det inte är öppet upp till nock för då kan man kontrollera det med jag kommer ju isolera hela vägen upp och då ser man ju inte om det skulle öka...
borde det inte finnas medel som dödar allt vad svamp heter?

Hittade en bild på eländet...
IMG_1053.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ganska ytligt och du har fått syn på det i tid, om man säger. :)
Jag hörde en bra grej som jag känner igen från när man gick i skolan (på Hedenhös tid) där man fick hålal på med relativ fuktighet och ventilation. En tumregel jag minns var att man bör hålla en temperatur i utrymmet som är minst 4 grader varmare än ute tempen - på så vis "drivs" fukten sakta ut. Då undviker man rostbildning och fuktproblem.
Tydligen många som ställer ett litet olje element i sina containrar för att inte få problem med de grejor som de har där inne.
Kanske det kan vara något att prova som är enkelt att fixa tills du gör större ingrepp - men då kan du inte ha fullt "blås" på ventilationen varpå man för köra en byggtork på fullt drag också? Vanliga små ventiler borde räcka beroende på ... du får prova lite
 
Organiskt material utomhus kommer att mögla.... Vad skiljer garaget/carporten från att lägga brädorna under ett regnskydd? Inget.
 
Vad glad jag blev när jag såg denna tråd! Jag har exakt samma bekymmer!

Garage med oisolerat tak men hyggligt isolerade väggar. Insidan av taket har mycket svarta prickar...

Mer förslag på åtgärder önskas! Mitt garage ska på sikt isoleras i tak och värmas något men det kan dröja... Min sambo tycker av någon konstig anledning att vi ska prioritera bonings huset före garaget :S

Sent from my GT-S5570 using Byggahus
 
Undertakets insida kommer för alltid att vara oisolerat, dvs kallt, såtillvida du inte tänker isolera på takets utsida. Alltså frodas möglet lika mycket före som efter du isolerat.

Så länge organiskt material finns på "kalla sidan" så kommer vi att ha någon form av mögelproblem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.