Hej,

Jag vet att detta är ett byggahus-forum, men ni verkar besitta stor kunskap så jag ställer en fråga om min hyresrätt här och hoppas det är okej. Vi har haft en säng stående med sänggaveln mot väggen, troligtvis för nära väggen men vi tänkte inte på att det kan vara dåligt. Väggen är en yttervägg och vi upplever det som att det är hög luftfuktighet i lägenheten. När vi flyttade på sänggaveln upptäckte vi att det ser ut som att det bildats mögel på väggen, ca 30-40 cm upp. Fastighetsskötaren kom förbi och tittade på det och hävdade att det var smuts och inte mögel. Enligt honom är mögel svart, och fläcken hade då varit större och befunnit sig längre ner på väggen. Tycker ni att det ser ut som mögel eller smuts när ni tittar på bilderna? Väldigt tacksam för svar!
Vänliga hälsningar,
Noah
 
  • Vit vägg med misstänkt mögelfläck cirka 30-40 cm upp och mindre slitage nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg med misstänkt mögel eller smuts ovanför en vit golvlist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunaktiga fläckar och prickar på en ljus vägg, misstänkt mögel eller smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oavsett är det läge att tvätta rent fort, kanske med lite klorin om det sitter hårt. Rummet är fuktigt kanske pga dålig ventilation och väggen är kall. Låt sängen stå en bit ut från väggen så återkommer problemet inte.
 
  • Gilla
Noah SN
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Oavsett är det läge att tvätta rent fort, kanske med lite klorin om det sitter hårt. Rummet är fuktigt kanske pga dålig ventilation och väggen är kall. Låt sängen stå en bit ut från väggen så återkommer problemet inte.
Tack för svar! Blir orolig att det ska finnas mer mögel bakom tapeten, men förhoppningsvis är det inte så?
 
Nej. Det tror jag inte om det är en yttervägg.
Har ni några friskluftsventiler i vägg eller fönsterkarm öppna?
 
  • Gilla
Noah SN
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej. Det tror jag inte om det är en yttervägg.
Har ni några friskluftsventiler i vägg eller fönsterkarm öppna?
Ja, vi har en ventil öppen ovanför fönstret och nu har vi också öppnat den ventil som finns under fönstret. Tack för ditt engagemang!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.