J
Hej!

Köpte en Ekeby-skottkärra för någon månad sedan. Har nu upptäckt vad jag gissar är någon form av mögel på skalmarna? Vi oljade in den direkt efter köp. Den står förvisso utomhus men man har ju sett skottkärror som varit utomhus i 10+ år utan större problem.

Någon som har tips på hur vi ska behandla den? Tack!
 
  • Grön skottkärra framför grå vägg, trähandtag, utomhus, asfalt, gröna blad nertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träskaft med mögelspår framför grått staket, naturligt ljus, oskarp grön bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Asså.. allt trä som är ute fritt får den typen av påväxt. Det skadar inte träet, och kommer inte orsaka minskad livslängd.

Om ni är väldigt noggranna och vill ha 100 % puts så är det nog bättre att lacka skalmarna och sen behandla med lite bilvax. Och torka av med jämna mellanrum. Men det känns lite väl… vad ska man säga? Över-petigt?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J JJson skrev:
Hej!

Köpte en Ekeby-skottkärra för någon månad sedan. Har nu upptäckt vad jag gissar är någon form av mögel på skalmarna? Vi oljade in den direkt efter köp. Den står förvisso utomhus men man har ju sett skottkärror som varit utomhus i 10+ år utan större problem.

Någon som har tips på hur vi ska behandla den? Tack!
Slipa bort det synliga och olja om, alt måla handtagen - eller låt dom vara - om dom får torka ordentligt mellan varven borde det inte vara ett problem och dom bör gråna med tiden
 
Det ska även poängteras att en del oljeprodukter är bra mat för påväxt så oljan i sig kan ju ha bidragit till resultatet.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J
Tack är svaren. Jaha ok det hade jag ingen aning om att oljan kunde medföra!
 
Och på det troligvis jordiga händer/ handskar då blir det alltid skitigt.
Skulle inte gjort något utan se det som "arbetspatina".
 
  • Gilla
Json_
  • Laddar…
J JJson skrev:
Någon som har tips på hur vi ska behandla den?
Behandla den med respekt, det kommer vara din arbetskamrat under lång tid framöver 😉.

Skämt åsido så är det som sagt inget att fundera på, om ett tag när träet grånat syns det inte.
 
  • Gilla
Json_
  • Laddar…
Vad hade ni för olja?
 
Skit i det, det kommer tillbaka.
 
  • Gilla
Json_
  • Laddar…
Den där kommer åldras fint utan nån behandling alls.
 
  • Gilla
Json_
  • Laddar…
Man undrar ju: hur är man funtat att oroa sig över det? Stadsbo första gången ute i spenaten?
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
J JJson skrev:
Hej!

Köpte en Ekeby-skottkärra för någon månad sedan. Har nu upptäckt vad jag gissar är någon form av mögel på skalmarna? Vi oljade in den direkt efter köp. Den står förvisso utomhus men man har ju sett skottkärror som varit utomhus i 10+ år utan större problem.

Någon som har tips på hur vi ska behandla den? Tack!
Jag har en likadan (ca2-4år gammal tror jag) men aldrig behandlad.

Och den ser ut på samma sätt!
Så jag hade nog låtit det vara!

Mvh
 
  • Gilla
Json_
  • Laddar…
J JJson skrev:
%Har inte burken framför mig just nu, men det skulle kunna vara den här [länk]
En "vattenburen olja" med torrhalt på 18%.

Att blöta ner virket lär inte främja dess förmåga att samtidigt suga olja. Och vad man än gjort för att få oljan att blanda sig med vatten så är det inte troligt att det lirar bra med att behålla kvaliteten på oljan (om den ens var av bra kvalitet från början?)

Köp en ren linolja istället. Rå, kallpressad när du ska ha den till att behandla trävirke.
 
  • Gilla
Json_ och 1 till
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Man undrar ju: hur är man funtat att oroa sig över det? Stadsbo första gången ute i spenaten?
Inte alls orolig, mest nyfiken 😘
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.