Hej

Inspekterade vinden på huset vi tänkt köpa. Huset har plåttak och under sitter masonite.

Problemet är att det är ganska mycket mögel på masoniten (bara på masoniten så vitt jag kunde se) se på bilden också. Dock såg jag inget konstigt på bjälkarna. Masoniten är begagnad och vissa är målade, de målade var mycket mer angrepna än de utan färg. Det verkar som man har strykit tjära på utsidan av masoniten också.

Huset är byggt i mitten av 80talet och plåten ser ut som tegel.

Kollade hur ventilationen var och det var upptaget ventilation vid takfoten som såg ut att varit gjort efteråt, kanske har mögelprocessen stannat av men hur vet jag det?

Säljaren är ett dödsbo som inte vet någonting om byggnaden.

Finns även ett protokoll från anticimex utan anmärkning för 4 år sedan.

 
  • mgel1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se på bilden, men jag gillar inte utseendet på takstolen.

Här måste du verkligen ta in en expert och tänka dig för noga om du ska köpa.
 
colonel skrev:
Problemet är att det är ganska mycket mögel på masoniten (bara på masoniten så vitt jag kunde se) se på bilden också. Dock såg jag inget konstigt på bjälkarna.
Antagligen vanlig masonit, och inte den oljehärdade som brukar användas som underlagstak. I så fall suger den upp kondensen som droppar från plåttaket, och möglar. Det behöver inte vara något annat fel på vinden, men den där masoniten borde väl bytas ut.
 
Om Anticimex gjorde en besiktning för fyra år sedan och det då inte var något mögel, måste man börja tänka i andra banor. Så mycket mögel på fyra år beror på något. En tanke som slår mig är det där med att vindsventilationen är upptagen på senare år. Det är möjligtvis här problemet finns. När ventilationen togs upp, blev miljön på vinden kallare. Den fuktiga inomhusluften som pyser upp på vinden kondenserar lättare om vinden är kall. Det borde i detta hus finnas en diffusionsspärr, men däremot kanske ventilationen inomhus inte fungerar som den ska. Du måste nog kontrollera ventilationen inne så att det är undertryck, annars får du aldrig stopp på mögeltillväxten. Och minimera vindsventilationen.
Tartan
 
Hej och tack för alla svar.

Har kontaktat en besikningsman som ska kolla på det imorgon.

Kan ju vara så att när anticimex var där så fick dom åtgärda ventilationsproblemen och behandla möglet med fungecit (kanske inte ens heter så?) och möglandet har slutat. Men eftersom det inte finns någon som vet så är det ju säkrast med en besiktningsman.

Någon som vet hur anticimex gör när de behandlar mögelangrepp? Mäklaren pratade om en kostnad av 1500 för en behandling.

 
colonel skrev:
Har kontaktat en besikningsman som ska kolla på det imorgon.
Ja, det är väl säkrast så. Skriv gärna och berätta hur det gick.
 
Har varit iväg med besiktningsman idag, han hittade inget fukt eller angrepp på stommen. Endast angreppet på masoniten.

Han förklarade att det var mest troligt att det var angrepp pga smutsiga/målade skivor och att det uppstått på hösten då det är väldigt fuktigt. Han förordade ingen akut reparation utan att endast hålla det under uppsikt och ifall det skulle bli värre byta skivorna.

Så nu har man köpt huset :) inflytt om en månad!
 
Jag anser nog att din besiktningsman gjorde det lite enkelt för sig när han endast kollade fukten i virket och på masoniten. Ventilationen i bostaden borde samtidigt ha kollats. Vi får hoppas för din skull att det inte beror på något annat, men jag är mycket tveksam att det endast beror på fuktig höst och smutsiga skivor. Om huset är byggt på 80-talet och masoniten från samma år så har vi haft många fuktiga höstar sedan dess, och om det inte var mögel för fyra år sedan när Anticimex besiktade förra gången så måste man fundera lite längre.
Jag rekommenderar att spara namn och besiktningsprotokolll ifall det behövs senare. Men som sagt, vi får hoppas för er skull att han har rätt.
Tartan
 
Hej

Han mätte fuktighet/temp både på vinden, ute och inne, samt kontrollerade ventilationen i huset. Troligen fanns mögel/svampen där även för 4 år sedan och anticimex kom fram till samma sak eller så tittade han inte alls på vinden. En del skivor är inte angripna alls och de ser ut att ha varit nya när de sattes dit. Bilden jag tagit är på den extremaste jag kunde hitta. I värsta fall så tar jag bort plåten och sätter råspont och papp så det blir rejält. Råsponten är väl också bättre på och ta upp och avge fukt?

Kollade även så att det fanns ångspärr och det fanns det, det jag kan göra för att förbättra miljön är att sätta in en pax fläkt i duschen istället för självdrag.

Men men andra projekt finns som är viktigare i nuläget. De här problemen är på den lilla stugan på tomten, i huvudbyggnaden finns också lite pul såsom badrummet ska göras iordning med kakel/klinkers och golvvärme så jag kommer nog posta en hel del här framöver.
Garaget har också lite jobb då hela ytan släppt och armeringen ligger nästan löst!

Men men det är tur man är ung :surprised: och har flera månader på sig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.