Hej!

Nyligen flyttat till hus.
I ett litet förvaringsutrymme under trappen i källaren ser det ut såhär.
Väggen är under 1 m2.

Vad tycker ni man ska göra?

Ska man testa efter mögel, låta det vara eller få bort det?

Huset har haft fuktproblem i källaren historiskt men är sedan dess omdränerat.

Andreas
Bild på en vägg i ett förvaringsutrymme under en trapp i en källare. Väggen visar tecken på fukt- och mögelskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle börja med att rengöra och sen hålla noga uppsikt på förändringar. Kolla även extra mot trappen. Trä mot betong möglar mycket lätt.

Välj rengöring som inte bara tar bort mögel, viss rengöring är bra på att tvätta men resterna blir till mat för mögel och det vill du undvika.

Man får även salt/kalkutfällningar på väggen om den är fuktbelastad. Brukar komma före mögel. Ser ut som vitt ludd men luktar inte mögel o smakar salt. Om du får detta har du problem med fukt som bör åtgärdas. Så håll koll och täck inte väggen med förvaring.

Själv känner jag mögeldoft väldigt lätt, så näsan är ett bra verktyg för mig. Dock kan det vara så att man vant sig, så kolla när du kommit hem efter att ha varit hemifrån.
 
G g.kraft skrev:
Jag skulle börja med att rengöra och sen hålla noga uppsikt på förändringar. Kolla även extra mot trappen. Trä mot betong möglar mycket lätt.

Välj rengöring som inte bara tar bort mögel, viss rengöring är bra på att tvätta men resterna blir till mat för mögel och det vill du undvika.

Man får även salt/kalkutfällningar på väggen om den är fuktbelastad. Brukar komma före mögel. Ser ut som vitt ludd men luktar inte mögel o smakar salt. Om du får detta har du problem med fukt som bör åtgärdas. Så håll koll och täck inte väggen med förvaring.

Själv känner jag mögeldoft väldigt lätt, så näsan är ett bra verktyg för mig. Dock kan det vara så att man vant sig, så kolla när du kommit hem efter att ha varit hemifrån.
Tack så mycket för tipsen!

Känner inte någon speciell lukt i utrymmet även om vi varit borta ett tag.

Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.