Hej!
Jag har ett problem med att det blivit mögel mellan källarväggen ( betong) och en glasfiberväv som den tidigare ägaren gjort för ca: 15 år sedan. Väven är målad med en typ tät väggfärg så troligvis är det därför det blivit mögel när fukt i betongen inte haft luftning in mot källaren.
Jag har rivit bort väven och luftat bort fukten så det verkar ok!
Behöver man tvätta med något då det varit mögel där innan man putsar om väggen?
Jag tänkte sätta kakel för att inte samma problem ska uppstå igen,kaklet luftar väl ev. fukt?
Jan
 
mögel verkar ha levt lyxliv på det mumsiga vävlimmet :). Skura bort limrester med varmvatten? Sen gissar jag att du kommer att använda cementbaserade produkter för att fästa kakel på vägg. Produkter brukar vara så pass basiska så ingen mögel tål dom så jag skulle bara tvätta väggen och kakla som vanligt när den torkat. Vänta dock på klokare svar för jag är bara en amatör med en gnuta sunt förnuft :)
gaia
 
Tack, jag väntar lite till och ser om fler svarar!
Jan
 
Det går alldeles utmärkt att sätta glasfiber på en källarvägg. Se bara till att podukterna du använder är just till för källarväggar. Fråga i butiken. Det måste kunna andas s.a.s.
Om du sätter kakel se då till att du inte väljer för stora plattor om de är glaserade. Detta motverkar fuktvandringen. Det är bara genom fogen som fukten då kan passera.
Bäst är alltså oglaserat kakel.
Tvätta med mögeltvätt, klorin eller yes och låt torka innan du sätter upp nya ytskiktet.
Att det sitter kvar lite av vävlimmet har mindre betydelse när väl väggen kan "andas"
 
Lånar tråden lite eftersom jag håller på med att tvätta bort svartmögel från en källarvägg under trappen ikväll. Läste lite fel innan och har skurat med mögeltvätt först, sköljt av med vatten och torkat torrt. Sen trodde jag att man skulle ha klorin efter, rent blev det iallafall o starkt luktar det men är det kanske inte bra att blanda dessa två på väggen?

Väggen ska lämnas rå när jag är klar är tanken, eventuellt målas om bara.
 
ok!
Jag har knackat bort all lös puts och sedan bett en murare att putsa om väggen åt mig , han preimar först och putsar sedan . Därefter kan jag sätta kakel utan risk för framtida fukt. Ju mindre plattor och mer fog gör att väggen luftar bättre
jan
 
Kanon, jag kommer att göra något liknande på delar av källaren iallafall. Fick även veta att man kan använda oglaserat kakel/klinker där även sjävla plattan andas.

Bara fråga din lokala kakelhandlare om vad de har för något sådant om du är intresserad.
 
Nu har jag satt allt kakel 15m2 och ska foga, hur gör jag med fogen i innerhörnen och mot trätaket/foder?
Kör jag med fog eller silicon?
Jan
 
Du kommer få flera olika svar tyvärr, men jag kör med vanligt fogbruk så långt det bara är möjligt t.ex. i hörn och golv. Däremot mot taket kör jag med någon form av mjukfog. Fogen är trots allt för att det ska se bra ut.
 
Tack AndersS!
Jag kör med fog där det är hörn mot betong och silicone mot taket! Ska bara försöka få tag i silicone med så likt färg som fogen , var finns bäst utbud på färgat silicone?
Jan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.