Hej!
Jag har ett problem med att det blivit mögel mellan källarväggen ( betong) och en glasfiberväv som den tidigare ägaren gjort för ca: 15 år sedan. Väven är målad med en typ tät väggfärg så troligvis är det därför det blivit mögel när fukt i betongen inte haft luftning in mot källaren.
Jag har rivit bort väven och luftat bort fukten så det verkar ok!
Behöver man tvätta med något då det varit mögel där innan man putsar om väggen?
Jag tänkte sätta kakel för att inte samma problem ska uppstå igen,kaklet luftar väl ev. fukt?
Jan
 
mögel verkar ha levt lyxliv på det mumsiga vävlimmet :). Skura bort limrester med varmvatten? Sen gissar jag att du kommer att använda cementbaserade produkter för att fästa kakel på vägg. Produkter brukar vara så pass basiska så ingen mögel tål dom så jag skulle bara tvätta väggen och kakla som vanligt när den torkat. Vänta dock på klokare svar för jag är bara en amatör med en gnuta sunt förnuft :)
gaia
 
Tack, jag väntar lite till och ser om fler svarar!
Jan
 
Det går alldeles utmärkt att sätta glasfiber på en källarvägg. Se bara till att podukterna du använder är just till för källarväggar. Fråga i butiken. Det måste kunna andas s.a.s.
Om du sätter kakel se då till att du inte väljer för stora plattor om de är glaserade. Detta motverkar fuktvandringen. Det är bara genom fogen som fukten då kan passera.
Bäst är alltså oglaserat kakel.
Tvätta med mögeltvätt, klorin eller yes och låt torka innan du sätter upp nya ytskiktet.
Att det sitter kvar lite av vävlimmet har mindre betydelse när väl väggen kan "andas"
 
Lånar tråden lite eftersom jag håller på med att tvätta bort svartmögel från en källarvägg under trappen ikväll. Läste lite fel innan och har skurat med mögeltvätt först, sköljt av med vatten och torkat torrt. Sen trodde jag att man skulle ha klorin efter, rent blev det iallafall o starkt luktar det men är det kanske inte bra att blanda dessa två på väggen?

Väggen ska lämnas rå när jag är klar är tanken, eventuellt målas om bara.