2 532 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
mögel på instängd gipsskiva
vad använder man för typ av skiva i badrummet på den del som vätter mot en yttervägg? jag har hört talas om att det skall finnas nån cementbaserad skiva alltså inte gips eftersom den förstörs av mögelangrepp när den blir instängd mellan tätskikt och plastfolie.
vet någon vart man köper en sådan skiva?
jag vet att skanska använder sådana för närvarande.
vet någon vart man köper en sådan skiva?
jag vet att skanska använder sådana för närvarande.
om man struntar i plasten kan det på sikt ge skador längre ut i konstruktionen har jag läst nånstans.
heter det minerit så tackar jag för tipset
heter det minerit så tackar jag för tipset
ja det stämde...tack för snabbt svar.http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/41411
det visade sig att minerit vt skivan är den skiva som bygger minst..endast 8 mm tjock när man tex skall limma den för att förstärka ett spånskivegolv.kan vara bra att veta..
den går även att skära med en speciell ritskniv.
den är dock något dyrare än golvgipsen.
det visade sig att minerit vt skivan är den skiva som bygger minst..endast 8 mm tjock när man tex skall limma den för att förstärka ett spånskivegolv.kan vara bra att veta..
den går även att skära med en speciell ritskniv.
den är dock något dyrare än golvgipsen.
Det svänger i branschen...
Tydligen så säger dom nya BKR-reglerna som kommer nästa år att plasten i ytterväggarna skall vara kvar. Men man rekommenderar också att all gips skall bort ur våtrummen -Minerit, LUX-skivor, avjämningsmassor, EPS-cement o.dyl. skall användas istället.
Tydligen så säger dom nya BKR-reglerna som kommer nästa år att plasten i ytterväggarna skall vara kvar. Men man rekommenderar också att all gips skall bort ur våtrummen -Minerit, LUX-skivor, avjämningsmassor, EPS-cement o.dyl. skall användas istället.
Tydligen svänger det, det här stod att läsa i Branschreglerna 2002:
5.7.3 Fukt/ångspärrar
En vattentät väggbeklädnad eller golvbeläggning
är ofta i det närmaste diffusionstät.
Någon ytterligare ångspärr
skall därför inte utföras i konstruktionen.
Denna kan ge upphov till fuktuppbyggnad
och skador i skivmaterialet
när det innesluts mellan två täta
skikt.
5.7.3 Fukt/ångspärrar
En vattentät väggbeklädnad eller golvbeläggning
är ofta i det närmaste diffusionstät.
Någon ytterligare ångspärr
skall därför inte utföras i konstruktionen.
Denna kan ge upphov till fuktuppbyggnad
och skador i skivmaterialet
när det innesluts mellan två täta
skikt.