Hej,

Är i köptagen av en stuga från 1976 med krypgrund.
Har själv konstaterat att det finns påväxt i krypgrunden och även mögel i taket i kallkällaren.
Var på visning igår igen och ser att innerväggen i ena sovrummet ser ut som på bilden. Förstår att ytligt mögel kan tvättas bort med klorin. Men nu till min stora fråga och rädsla:
Huset har varit ouppvärmt då nuvarande ägare inte varit där (de har ägt det sedan 2005) samt att det saknas ventilation i de flesta rummen. Hur stor är risken att det finns mögel även inne i väggen?
Vi planerar för att vi ska förbättra innemiljön med ventilation och underhållsvärme. Byta det skadade taket i källaren samt sanera, plasta in och sätta avfuktare i kryprund och källare. Men jag är inte sugen på att även riva och byta alla innerväggar. Verkar som att innerväggarna består av masonitskivor, har det betydelse?

Så, vad tror ni? Vågar vi?
 
  • Skador på masonit i hörn av sovrum, synlig mögeltillväxt och flagande färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tycker inte ens det ser ut som nån slags påväxt............Mer nåt som nån rivit bort typ
 
S Stefan1972 skrev:
tycker inte ens det ser ut som nån slags påväxt............Mer nåt som nån rivit bort typ
Det är dock inte det vita jag syftar på, utan "det svarta i det vita".
 
Börja med att öppna upp den vägg där du tror det är mögel.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Börja med att öppna upp den vägg där du tror det är mögel.
Ja, det känns ju som det enda rätta. Men, det vi funderar mest på är ju om vi alls vill lägga bud och isf hur mycket. Så stugan är ju inte vår ännu... Känner mig så osäker på hur det går till; vi vill ju veta innan vi köper, men kan inte bara åka dit och öppna väggar innan vi köpt...
Kan tilläggas att mäklaren inte är speciellt hjälpsam, utan mest försöker vifta bort det...

Vågar någon komma med en gissning på hur huset mår efter 15år utan underhållsvärme?
 
S Stuganna skrev:
Ja, det känns ju som det enda rätta. Men, det vi funderar mest på är ju om vi alls vill lägga bud och isf hur mycket. Så stugan är ju inte vår ännu... Känner mig så osäker på hur det går till; vi vill ju veta innan vi köper, men kan inte bara åka dit och öppna väggar innan vi köpt...
Kan tilläggas att mäklaren inte är speciellt hjälpsam, utan mest försöker vifta bort det...

Vågar någon komma med en gissning på hur huset mår efter 15år utan underhållsvärme?
ni köper grisen i säcken skulle jag säga baserat på informationen. bedömer ni att ni har kunskapen för att inse om ni har råd, tid och lust att åtgärda allt som det innebär så kör på, annars avstå.
 
Buda och skriv in en besiktningsklausul i kontraktet som innebär att ni kan dra er ur om ni dyker på något stort problem. Klart huset tar stryk utan värme. Men en besiktningsman är den bästa tryggheten.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Buda och skriv in en besiktningsklausul i kontraktet som innebär att ni kan dra er ur om ni dyker på något stort problem. Klart huset tar stryk utan värme. Men en besiktningsman är den bästa tryggheten.
Jo, besiktning är givet!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Buda och skriv in en besiktningsklausul i kontraktet som innebär att ni kan dra er ur om ni dyker på något stort problem. Klart huset tar stryk utan värme. Men en besiktningsman är den bästa tryggheten.
Håller med Jonatan om at en besiktning och en besiktningsklausul är att absolut föredra. Men jag kan snabba upp processen lite :)

- Besiktningsmannen och besiktningen kommer med 99% säkerhet säga att flera punkter är bristfälliga och att en fördjupat undersökning behövs. Det är inte säkert att ni hinner göra det innan tidsfristen för klausulen löper ut.
- Det kommer aldrig gå att få något "dolda fel" eller liknande från ett sådant objekt.

I praktiken innebär det att en besiktningsman kan hjälpa er att förstå bättre vad ni köper. Men det är fortfarande väldigt mycket grisen i säcken p.g.a. fuktproblematiken kombinerat med undermålig ventialtion samt ingen värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.