Hej.

Jag har precis påbörjat bygget av nytt pannrum ute i garaget och därför rivit ner det gamla (men oanvända) pannrummet som redan fanns där. När jag rev en av väggarna upptäckte jag fukt och mögel som det verkar som att föregående ägare har försökt komma tillrätta med.

Bilder och förklaringar på: http://wot.se/drupal/node/4 (fick inte länka, för få inlägg)

Nu undrar jag hur jag enklast gör för att förhindra att det händer igen. Det verkar lite som att vatten tränger upp mellan de två plattorna (garaget är byggt i två omgångar, det här är den nya delen), samt eventuellt i lecablocken som utgör grund för gamla pannrummets väggar.

Fukten finns under golvet till viss del, och uppe på lecablocken.


Min tanke är att riva bort golv tills jag ser hur illa det ser ut, hur långt det spridit sig och därefter bygga väggen lite brevid den uppbyggda leca-delen eftersom jag behöver lite bredare pannrum än tidigare storlek. Jag tänkte bygga med plåtregel och dubbelgips på pannrumssidan för att få det stabilt och slippa krokiga reglar(det har jag tillräckligt av inne i huset), men hur gör jag för att se till att inte få fukt och mögelproblem i framtiden?

Syllpapp är klart, men skall man ha ordentligt med den så att den sticker ut utanför gipsen, eller kan det vara en idé att dra ut tätplasten under väggen? Garaget är idag inte uppvärmt, men det är förberett för det till viss del.


Tacksam för tips, även om det kanske idag inte är helt uppenbart hur det kommer att se ut och hur det ser ut.

Mvh
Mattias
 
Det som ger fukt är att kapilärbrytande skiktet utanför lecan betongen är för dåligt..samt att värmen innanför ger fukttransport genom ångtryck...
Materialvalen gips och spån är helt vansinnigt i den miljön med träreglar och glasfiber isolerning..

Fuktspärr ger möggel om ett utrymme inte är uppvärmt eftersom fukten vandrar åt andra hållet då..

Jag skulle byta konstruktion helt...
1.ventillerade golv med platon sedan isolering med govärmeskiva helst 300mm allternativ nivell golvsystem.
2.väggarna byta reglar till metall och isolera med cellulosa med borsalt men se till att du får en luftspalt mot yttervägg som är avluftad.tex genom en rällad bit eps mot lekan.
 
Mer bilder: wot.se/drupal/node/5
Här syns också skarven mellan gamla och nya plattan där jag tror att fukten tränger upp. Det är ordentligt blött på utsidan av väggen vinkelrätt mot skarven nu under snösmältningstider.

Lecan är uppmurad på plattan, eller kanske ner i plattan, jag vet inte riktigt, men det går vinkelrätt mot plattkanten.

Utrymmet är inte uppvärmt och har aldrig (vad jag vet) varit det, i alla fall inte sen tillbygget. Det sitter dock ett elelement i rummet bakom pannrummet. Det kommer ju dock att bli värme där sedan när pannan står och värmer i utrymmet.

1:
Jag har inte riktigt plats (eller ekonomi) till att bygga 300 mm golv. Nu har jag ju en misstanke om att fukten kommer från skarven mellan plattorna. Finns det något som man kan kleta i den skarven och få det tätt (antagligen inte), eller går det att göra just det utrymmet uppvärmt och ventilerat genom bivärmen från pannan och därmed ta bort en del av fukten? Dvs ca 10 cm ut från skarven under det uppreglade golvet.

Jag förmodar att det inte blir några problem med fukt även om jag inte gör något alls åt det som kommer att vara i pannrummet eftersom det då blir uppvärmt utrymme och därmed fuktvandring åt andra hållet. Kvarstår att åtgärda det som hamnar bakom innerväggen. Har jag fel i detta?

2: Tänker du här att jag skall bygga ut från nuvarande vägg med isolering och stålregel eller ersätta befintlig yttervägg? Egentligen hade jag tänkt att gjuta upp en platta som pannan skall stå på i nivå med lecan och därmed får jag ju bara vägg ovanpå lecan, inte brevid. Kommer det inte att funka att göra så?
 
Jag har nog kommit på var fukten kommer från...

DSC_6052.JPG
Regeln sitter mot gamla delens yttervägg, möglet utgår från skarven mellan plattorna.

DSC_6053.JPG


DSC_6054.JPG

Jag har inte hittat något annat ställe som fukten kommer upp från, inklusive under lecan så förmodligen är det härifrån all fukt kommer.

Då undrar jag såhär nu:

Finns det något jag kan kleta ner i skarven för att få den tät?

Är det ok att lägga mer betong mot den skarven och hoppas på att det blir bra?

Räcker det om jag ventilerar närmaste delen med uppvärmd pannrumsluft?


Jag har säkert fler frågor sen, men nu känns det lite bättre att det inte verkar komma från lecan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.