Upptäckte plötsligt att det börjat växa något som ser ut som mögel i garaget, och att dubbelfotingar kommer ut från väggen via möglet. Jag ser också på muren utanför att det börjat växa något vitt ludd. Se bilder.
Senast jag kollade här för några månader sedan var det en vit och fin vägg här, inget mögel inget hål och inga maskar.

Garaget var nyrenoverat, väggarna var nya när jag flyttade in för några år sedan.

Jag får panik då detta skett så snabbt.

Vad ska jag göra?
Hur får jag ordning på detta och undviker att detta händer igen?
Hänger det vita luddet på muren ihop med möglet i garaget på nåt vis?
 
  • Skadedjur i hörn: troligen kackerlackor, smuts, förfall, invasionsindikation, behov av sanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten dörrtröskel, vit vägg, svart dörrmatta, verktygsväska, kabel och löv på betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla förrådsdörr och fönster, skadat trä och mur, grusmark, träd och buskar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en strukturerad yta med svarta och vita färger, möjligtvis sten eller förorening på en yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya? Garaget ser gammalt ut, finns dränering ? Kolla så att inte vatten från hängrännan hittar in…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nya? Garaget ser gammalt ut, finns dränering ? Kolla så att inte vatten från hängrännan hittar in…
Innerväggarna var hyffsat nya.
Ingen aning om dränering.
Vad ska jag göra? Måste jag gräva bort all jordmassa som ligger mot garageväggen?
 
L Lego Pusselsson skrev:
Innerväggarna var hyffsat nya.
Ingen aning om dränering.
Vad ska jag göra? Måste jag gräva bort all jordmassa som ligger mot garageväggen?
Risken finns , gräv några provhål och kolla. Finns ingen dränering är det inte så bra. Men ta reda på var vattnet kommer från.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Risken finns , gräv några provhål och kolla. Finns ingen dränering är det inte så bra. Men ta reda på var vattnet kommer från.
Ajajaj, vattnet rinner från rännan rakt ned i slänten. Kanske sedan att muren blockerar allt vatten från slänten och leder ned det där i hörnet mot garaget där det samlas, vad tror du om den teorin?
Åtgärdsförslag?
 
  • Svart skjul med vit dörr, skadad trävägg, stenfot, glasblocksfönster, ståltrådsstaket ovanpå, gröna pilar visar riktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte överraskad, led bort vattnet först och dränera om det inte är gjort.
 
Det vita på muren är antagligen mineralutfällningar och tyder på att det kommer mycket fukt genom muren. Så ja, det hänger nog ihop med möglet inne i garaget eftersom det tyder på att det är mycket fukt i marken just där.

Led bort vattnet så finns det en chans att det löser sig 🙂
 
  • Gilla
Lego Pusselsson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte överraskad, led bort vattnet först och dränera om det inte är gjort.
Jag funderar på att gräva bort en bit av slänten och ha en glipa mellan slänt/garage, det borde väl vara tryggast?
Behöver jag riva bort innerväggarna och göra nytt invändigt? Tänker eftersom det ser ut som det blivit mögel och massa skit.
 
Du bör läsa på om dränering och avledning av dagvatten från tak. Öppna upp väggen invändigt som är skadad och undersök, den behöver torka upp.
 
  • Gilla
Lego Pusselsson
  • Laddar…
Några idéer på hur jag bäst leder bort vattnet utan att ta bort muren? Muren blockerar liksom allt vatten som rinner ner för hela slänten känns det som. @Jonatan79 @mrsnhp

 
Du ska leda bort vattnet direkt när det går ner i stupröret från hängrännan.
 
L Lego Pusselsson skrev:
Några idéer på hur jag bäst leder bort vattnet utan att ta bort muren? Muren blockerar liksom allt vatten som rinner ner för hela slänten känns det som. @Jonatan79 @mrsnhp

Jag antar att det sitter en utkastare i slutet av takrännan? Bäst är om du kan leda bort vattnet från utkastaren åt något helt annat håll än byggnaden. Vi har lagt hängrännor på marken som förlängning av utkastarna. Det finns även ”snablar” som rullar ut sig själva när det kommer vatten.
 
L Lego Pusselsson skrev:
Okej så ni tror inte att vattnet som regnar ner direkt på slänten och rinner ned mot muren är något problem? @Jonatan79 @mrsnhp
Nej, högst osannolikt
 
  • Gilla
Lego Pusselsson
  • Laddar…
Sådär, nu avleds vattnet. Tar ner innerväggen imorgon och kollar vad som hänt :)
 
  • Nedstörtad takränna vid hus, skadat tak och stuprör på marken, disig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.