Hej Forumet, hoppas att kunna få lite råd och erfarenheter här.

Vi bytte fönster i huset ifjol vinter då vi upptäckte att ett av dem var rejält rötskadat.
Bytet drog ut på tiden så vi var iväg på semester under delar av arbetet.
När vi kom hem och det var klart upplyste snickaren oss om att han sett mögelangrepp på regeln under det rötskadade fönstret.
Tyvärr gjorde han inget mer än noterade möglet då han inte ansåg att det var akut.

Troligen är ju orsaken till fukten åtgärdat i och med att fönstret är bytt. Vad jag förstår borde det betyda att tillväxten är stoppad.
Rummet luktar dock fortfarande källare, vissa dagar mer än andra. Varje gång jag går in tänker jag att jag borde öppna upp väggen och se hur det ser ut och byta regeln under fönstret.

Kan man låta fönstret hänga i de övriga karmskruvarna medan man byter regeln under, eller bör man plocka ur fönstret eller palla upp det under arbetet?

Hur orolig bör man vara för hälsoeffekter av det mögel som finns där, även om jag tror att tillväxten är stoppad i och med fönsterbytet.


Ett fönster med ett upphängt tyg som gardin, sett inifrån ett rum med ett element under fönstret. Utomhus finns en trädgård med trädäck, utemöbler och en studsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Knappast nån fara. Är vatteninträngningen löst så det torkar upp och så förblir så dör det som börjat och blir bara kosmetiskt. De mögelfläckar som ev syntes är knappast mer problematiska än de sporer som normalt finns i luften omkring oss konstans 24/7 och de andas vi också in konstant.
 
Tack för ett lugnande svar!
Trots att det gått drygt ett år märker vi fortfarande en svag lukt.
Vet man om den försvinner på sikt eller kommer den finnas kvar så länge möglet är kvar?
 
Du skriver att fönstret var rötskadat. Hittade ni orsaken till varför det var rötskadat och är det åtgärdat?
Annars skulle jag misstänka att det fortsatt tränger in vatten eftersom du skriver att det luktar källare.
Är det enkelt att ta upp väggen utifrån och inspektera, så hade jag gjort det.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Du skriver att fönstret var rötskadat. Hittade ni orsaken till varför det var rötskadat och är det åtgärdat?
Annars skulle jag misstänka att det fortsatt tränger in vatten eftersom du skriver att det luktar källare.
Är det enkelt att ta upp väggen utifrån och inspektera, så hade jag gjort det.
Det var ett 70-talsfönster med ett alubleck som skulle täta mellan glasrutan och fönsterbågen i underkant. Det hade slutat hålla tätt och bågen ruttnade under blecket.
Syntes inte alls innan jag plockade bort blecket.

Närbild av ett 70-talsfönster där fönsterbågen under alublecket har ruttnat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönstren livar med innerväggen, så jag tror det är bökigt att göra det utifrån med bleck och smyg på utsidan. Men det är klart, man slipper på hänga av radiatorn vilket skulle vara skönt.

Rött trähus med ett stort fönster utan fönsterbleck. Framför huset finns tre stolar, ett bord och en kruka med röda blommor på en terrakottafärgad uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du ett rör från ventilen och en tät kanal till insidan?
Är det tätat mellan ventil och fasad?
Att lossa panelbrädorna under fönstret borde inte vara svårt.

Edit: Såg nu att det också verkar vara väldigt liten vinkel på blecket eller är det en synvilla och är det tätt mellan bleck och fasad/fönster?
 
Redigerat:
Blecket tycker jag ser bra ut.
Fogmassa mellan karm och bleck skall inte behövas på dessa fönster vad jag förstår.
Ett fönsterbleck på en röd träfasad med en vattenpass placerad på blecket för att kontrollera lutningen. Fönstret och fasaden är täckta av vattendroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenpass på fönsterbleck utomhus på en röd träfasad, med en blomkruka med röda blommor och en träbänk synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk genomskärning av fönster med delar som drevning, bottningslist, fogmassa, luftspalt, ångspärr, fönsterbleck och yttre väderskydd markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på ett fönsterbleck med regndroppar på fönstrets utsida och blecket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilen var ett bra tips!
Skall kolla hur det ser ut utifrån när/om det slutar regna.
Ingen fukt på insidan iaf med det skulle ju kunna rinna ner på undersidan av röret.
Närbild inuti ett ventilerat rör i en vägg, med en metallgrill synlig genom röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att lukten hänger kvar trots byte av fönster, är det ett tecken på att mögelangreppet fortfarande är aktivt?
Hade lukten avtagit/försvunnit om det varit torrt?
 
Ja, blecket var en synvilla.
Vad är det svarta i ventilkanalen?
Enklast är ändå om du lossar ytterpanelen under fönstret och inspekterar hur det ser ut och om det är fuktigt.
Tror det tar mindre än en 1h att ta bort, inspektera och sätta tillbaka.
 
Luddson Luddson skrev:
Att lukten hänger kvar trots byte av fönster, är det ett tecken på att mögelangreppet fortfarande är aktivt?
Hade lukten avtagit/försvunnit om det varit torrt?
Ja, det är min erfarenhet.
 
  • Gilla
Luddson och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Om allt angripet trä är borttaget så läcker det antingen fortfarande eller så finns det skadat trä kvar. Jag förutsätter att han bytte regeln som var mögelpåverkad annars klassar jag det som ett fuskjobb.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Om allt angripet trä är borttaget så läcker det antingen fortfarande eller så finns det skadat trä kvar. Jag förutsätter att han bytte regeln som var mögelpåverkad annars klassar jag det som ett fuskjobb.
Den tror jag är kvar.
Det var gott om friskrivningsklausuler i avtalet och hade klassats som ett ÄTA.
Dock hade jag gärna betalat extra för att riva de angripna när fönstret bör var borta. Tyvärr fick jag inte reda på det förrän efter jobbet var avslutat.
 
Tack för era råd och ert engagemang.

Det lutar nog åt att jag öppnar utifrån och byter det som är angripet.
Fönstret är ju stort och tungt, borde man palla upp fönstret innan man plockar bort regeln under?
Tänker att övriga karmskruvar borde kunna bära lasten.
 
Luddson Luddson skrev:
Tack för era råd och ert engagemang.

Det lutar nog åt att jag öppnar utifrån och byter det som är angripet.
Fönstret är ju stort och tungt, borde man palla upp fönstret innan man plockar bort regeln under?
Tänker att övriga karmskruvar borde kunna bära lasten.
Förmodligen inte, men det beror på hur det ser ut.
Du kanske inte behöver göra någonting mer än att sätta tillbaka panelen, men det skulle likaväl kunna visa sig att du behöver göra mer än tänkt. Vatten letar sig neråt och största skadan får man vanligtvis där det blir mest vatten. Om det sitter vindpapp och isolering kommer du kanske behöva ta bort det för att kunna inspektera.
Återkom med bilder efter att du öppnat upp, så får du bättre svar.
 
  • Gilla
Luddson
  • Laddar…
MultiMan
Mina karmskruvar klarar absolut inte av att hålla de mycket tunga fönster jag har. Används enbart för att stabilisera och justera in fönsterna vid montering. Vikten bärs av undersidans balk. Monterat alla själv, så den biten vet jag. Det skiljer dock mellan fönster (vikt, hur väggen ser ut osv). Jag har riktigt grova karmskruvar men det finns för få för att klara lasten, så skulle undersidan tas bort kommer fönstret sacka direkt och jag riskerar skador.

Lyfter du bort fönstret så att bara karmen är kvar fungerar det.
 
  • Gilla
Luddson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.