Hej
Sökt runt i forumet men inte funnit den information jag skulle behöva.

Jag har funnit mögel i sovrummet(bostadsrätt), det är mögligt på väggen och i träet på vår inbyggda/platsbyggda garderob.

Snackat med förvaltningen och han började tala om att bara torka bort möglet.
Detta sa jag redan i telefon var oaceptabelt speciellt då jag lider av astma.

Efterssom garderoben är platsbyggd så finns det dolda ytor mellan vägg och sidostycket på gardroben och hålighet mellan botten av garderoben och golvet.
Som jag ser det måste hela garderobsväggen rivas för att säkerställa att inga sporer finns kvar.

Vilka rättighter har jag?
Jag tänker kräva att dagens garderob tas bort och väggen saneras.
Har jag rätt att kräva en ny garderob för det blir eventuellt en gråzon då den är platsbyggd och det är ytterväggen som förstört den.

Mvh
Chriss
 
Såvida du inte kan påvisa ett fel i fastigheten (typ läcka i ytterväggen) så tror jag att det blir ditt eget problem helt och hållet. Garderoben skulle jag tro räknas till din egen underhållskyldighet.

Sedan är det givetvis ganska viktigt att du får utrett varför det blir mögel. OK att ytterväggen är kall så att det kanske bildas kondens, men då är frågan om du har för hög luftfuktighet i lägenheten. Ventilationsproblem?
 
En av orsakerna till att kondens bildas på platsen är troligen att sopnedkastet ligger precis intill. Och i detta strömmar mycket kall luft, vilket kyler ner väggen rejält.

Om byggnadens bristfälliga konstruktion ger skada på mina tillhörigheter, borde inte dessa ersättas?

Självklart kommer mögelorsaken utredas och åtgärdas, mögel är ju absolut inget jag önskar ha i min lägenhet.
 
Jo om det går att visa att möglet beror på ett fel i fastigheten, så bör du kunna få det åtgärdat. Men jag tror att det kan bli lite uppförsbacke att visa att det är så.
 
O
för det mesta så står man själv för ytskiktet. Så jag tror nog att det bara är att fixa skadan själv. Om du misstänker fel i fastigheten så ta in en oberoende besiktningsman som kan bevisa att felet är i fastigheten. Då kan du kanske få hjälp av föreningen, glöm dock inte bort att du är en del av föreningen. Så att tjafsa med föreningen är lite som att tjafsa med sig själv, åtminstonde om det är större pengar....
 
Vi har haft samma problem i en fastighet, då hade man tidigt tapetserat med en tät plasttapet vid byggnadsåret som stoppade den naturliga fuktvandringen. Det är bara att riva bort all gammal tapet och börja om, om det nu är så i ditt fall ochså.

En bra början vid sådana hära ärenden är att be föreningen boka in Anticimex för en oberonde undersökning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.