Är intresserad av ett hus som har mögelpåväxt på underlagstaket på några ställen.
Den är inte så kraftig så har antagligen uppstått efter man bytte till fjärrvärme och fått en kall skorsten

Besiktningsprotokollet pekar ut fukttilförsel från bostaden så anledning och rekommenderar förbättring av tätning upp till vind samt förbättrad ventilation inne i bostaden.

- Är det något mer man bör göra?
- Påverkar tilläggsisolering av vindsbjälklaget detta i yttterliggare negativ riktning då det blir kallare?
- Takpannorna behöver bytas, byter man då även underlagstak om det bara är begränsad mögelpåväxt men inga rötskador?

/Dea
 
Jag sitter i exakt samma situation. Jag har inte bytt något underlagstak och ser inte riktigt varför man skall behöva göra det. Det jag har gjort är att täta de värsta springorna samt förbättra ventilationen, dvs har nu tilluftsventiler på boningsplanet (fanns inte ens det när vi flyttade in) samt mekanisk frånluft. Iom undertryck i huset så kommer ingen fuktig luft upp på vinden mer och ingen mer påväxt. Detta oavsett temperaturändring. (Det är relativ luftfuktighet som bestämmer om det kan mögla eller inte, och denna påverkas naturligtvis av temperaturen.) Men sedan så vill man naturligtvis inte ha *ner* några mögelsporer från vinden i huset, så man får vara försiktig med undertryck ändå. Lagom är bäst och täta så mycket det går.

Besiktningsmannen när vi flyttade in tyckte samma, men tyckte man kunde behandla med boracol el. dyl. Det står på min (redan lång) att göra lista. Sedan är det svårt att säga hur det kommer att bli på just din vind. Man får nog bita i det sura äpplet och inse att varje hus är en individ och det är svårt att ge några specifika råd om en enskild vind. Vissa är för dåligt ventilerade, andra för väl. Vissa för kalla, andra för varma. osv. osv. Bara det att det flyttar in en ny familj kan ändra förhållandena så att man går från acceptabelt över gränsen.

Så jag skulle säga att det i vilket fall inte är någon ko på isen. Skall ni ändå byta tak så kan man ju överväga det, men det är en ganska stor tillkommande kostnad. Själv tänker jag inte göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.