Jag har ett nästan 100 år gammalt hus som jag har ägt i 15 år. Det har alltid haft en "gammal" lukt denna årstid i köket där matkällaren finns. Jag har tidigare trott att det kanske beror på just att det är ett så gammalt hus då det inte luktar "vanligt" mögel, mer som gammal museum/källare typ. Huset står på väldigt torr sandig mark.

Matkällaren är 2 meter djup och c:a 2x2meter bredd/längd. Den har gjutet golv med golvbrunn.Väggarna är upp till c:a 15 cm från blindbotten murad med "betongstenar". Överst under blindbotten har man lagt en bräda som man har isolerat på insidan med mjuk fiberskiva. Matkällaren har två ventilationsöppningar ut genom grunden.

Den brukar bli rejält fuktig denna årstid, har även sett lite mögeltendenser i den. Kom dock på att jag skulle ta hål ut från källaren till själv grunden för att se hur där ser ut. Fann vad jag tror är mögel på balkar/blindbotten c:a 50-100cm ut från matkällaren. Längre bort syns inget vitt/svart. En del foton finns på http://www.jansoft.se/huset. (De vita "snöbollarna" är skum som sprutats in i väggarna för att täta.)

I en annan tråd har jag fått info att undertryck kan vara en väg att förhindra lukt upp i huset, liksom att en avfuktare behövs om man som i mitt fall nu har 83% där i källaren. Det finns ju golvbrunn så det blir rätt så enkelt att få bort vattnet. Frågan är dock hur mycket en avfuktare placerad i matkällaren, med öppningar ut under grunden, kan göra för hela grunden?

Det viktigaste är ändå vad göra åt möglet(eller vad det nu är)? Träet verkar inte dirket angripet, men vill ju ha bort så mycket det går. Tror nämligen att jag den långvariga ohälsa jag har haft kan beror på det, så vill verkligen få bort skiten. Tyvärr är ju utrymmet minimalt under blindbotten, möjligen kommer man åt en bit från matkällaren.
 
Baggis. Hoppas du får input även av andra.

Man ser ju en hel del biologiskt material som ligger på marken. Det bör tas bort som en första åtgärd. Enklast om du kan komma åt med en slamsug.

Om du ställer en avfuktare i matkällaren och sedan har undertryck i grunden med utsug i den del av huset som ligger längst bort från matkällaren kanske du kan lyckas få tillräckligt bra klimat även under grunden via öppningarna till grundutrymmet från matkällaren.

Skulle du inte lyckas få bort lukt o fukt me dessa åtgärder kan man som nästa åtgärd placera en sorbtionsavfuktare i matkällaren som kan suga och blåsa tillbaka luft från grunden via spirorör. Jag uppfattar att det inte finns utrymme för att placera avfuktaren i grundutrymmet. Men det förutsätter en avfuktare som även har spirokoppling i tillflödsluften.

Antar att du har kallt i matkällaren vilket är en grundorsak till att du nu får hög fuktighet. Det får du offra om du skall bli av med fukten. Det räcker att höja värmen där för att bli av med fukten.
 
rollo: Tack för dina svar så långt!

Ja, de som har byggt om där i grunden har slarvat en hel del genom att lämna kvar organiskt material. Slamsug.. Hmm.. Har du nått exempel på en sån? Kan man hyra sådana, antar att de är dyra?

Tempen i matkällaren mätt nära blindbotten ligger på c:a 13 grader nu. Testade dra igång en kupévärmare där häromdagen och fick upp tempen till närmare 20 grader från 11. På den tiden så sjönk fukthalten dock bara från 80% till 76%. Kanske är det en långsammare process?
 
Går det komma åt att dränera runt källaren? Då kan man ju alltid lägga en fuktspärr. Förhoppningsvis behöver du sen inte någon avfuktare i 6000kr+ klassen och kan fortsätta ha en matkällare.
 
Apprentice skrev:
Går det komma åt att dränera runt källaren? Då kan man ju alltid lägga en fuktspärr. Förhoppningsvis behöver du sen inte någon avfuktare i 6000kr+ klassen och kan fortsätta ha en matkällare.
Du menar så att ev. fukt i matkällaren inte kan komma ut i resten av grunden? För det är just det som jag tycker det ser ut som om det har gjort då det synliga möglet bara finns en bit runt matkällaren i grunden.
 
Nja, typ, men snarare så att inte ny fukt kommer in och därmed ingen kapillärverkan runt om heller.
 
Apprentice skrev:
Nja, typ, men snarare så att inte ny fukt kommer in och därmed ingen kapillärverkan runt om heller.
Men fukten kommer väl in från utsidan från början? Helt enkelt pga att det är en torpargrund och dessa har det problemet den här varma/fuktiga årstiden. Då hjälper det väl inte att sätta en fuktspärr mellan matkällaren och resten av grunden? Eller fattar jag svenska dåligt idag ;)
 
Jag skrev slamsug men menar torrsug. Det finns ett antal entreprenadfirmor som har utrustning för det., ex Ragn-Sells. Kostar några tusenlappar att hyra för en dag. Om du kan få in en sån sugslang på något sätt är det enklaste sättet att få bort skräpet. Bara det kan göra underverk med lukten.

När det gäller dränering osv så är det klart att man skall kolla den, men det är inte alls konstigt att du får hög fuktighet i matkällaren när det är så kallt. Fukten kommer med luften - inte från marken. Så ökad ventilation ger bara mer fukt. Däremot hjälper värme och till att börja med måste man också ventilera bort fuktöverskott pga kondens.
 
Baggis skrev:
Överst under blindbotten har man lagt en bräda som man har isolerat på insidan med mjuk fiberskiva. Matkällaren har två ventilationsöppningar ut genom grunden.

Den brukar bli rejält fuktig denna årstid, har även sett lite mögeltendenser i den. Kom dock på att jag skulle ta hål ut från källaren till själv grunden för att se hur där ser ut. Fann vad jag tror är mögel på balkar/blindbotten c:a 50-100cm ut från matkällaren. Längre bort syns inget vitt/svart. .
jag tror att dom 13 grader i matkällaren är orsaken till lukt och mögel. Dom översta brädor med minimal isolering och andra ytor närmast det kalla är ju också kallare än resten av din grund. Just på sommaren kondenserar det fukt på dom kallaste ytor. Riv dom gamla översta plankor och mura upp till blindbotten med lekablock och lägg på ordentlig isolering på utsidan ( frigolit?) så att utsidan som ligger ovan mark håller sej så varm som det bara går. Då förhindras att utsidan är kall och kondens fäller ut och det luktar möglig trä under varma tider. Jag är ingen byggexpert men du måste finna ett sätt att isolera ordentligt och tätt på utsidan. Passa på att städa allt organiskt runt matkällaren så långt du når och minst 1m ut.
Jag tror att bättre isolering och ingen trä i väggar ger dej bättre luft i huset.

Det är kanske inte det bästa att värma just nu och hjälpa möglet som redan finns att växa till sej i varmare miljö. Tänk på att den trivs bäst i temp över 15 gr och fukt i luft över 70% !!! Värmer du så ödlar du.

Sågspån som ligger där ser otroligt nog friska ut :). Torr sand är bra grund att bygga på :).
Om du tycker det är för fuktigt i själva matkällaren så en avfuktare för 1-2 000 kan hjälpa på sommarna. Köp en som har möjlighet till dränering direkt i avloppet så man slipper glömma att tömma någon vattenbehållare :).

Jag tror att förbättrad isolering löser ditt problem. Börja med det :). Jag tycker inte du behöver en mycket avanserad installation med Munthertork för 35000 + för att få det bättre.
Enkla lösningar håller längst
gaia
 
gaia: Kloka ord, tack! Verkar definitivt troligt att det är så att kondens fälls ut på utsidan av den del av matkällarens vägg som är ovan jord. Det ska fixas på nått sätt!

Men frågan som återstår är: Vad göra åt det mögel som finns där nu? Finns det inget sätt att få bort det också?

Just nu är det 88%s fuktighet där!! Fast kanalfläkten verkar onekligen minska på lukten uppe i huset. Ska testa flytta fjärrgivaren ut ut matkällaren och in under grunden för att se om det är torrare längre in.
 
Jag tror inte att fukten kommer från den kalla källaren. Du kan ju pröva att mäta temperaturen i grundutrymmet. Jag tror den kommer att ligga i samma nivå. Fukten går inte att få bort med isolering. Och fukttillskottet blir bara större ju mer du ventilerar. Du behöver en avfuktare.

Om matkällaren kan stängas tätt kan du börja med att ställa den där. Problemet blir hur man får ut den torra luften från matkällaren till grundutrymmet. Grundutrymmets luft behöver cirkulera genom matkällaren med hjälp av en fläkt och ventilationshål. Ett sätt att fixa cirkulationen skulle vara att montera avfuktaren i själva väggen så att den tar luften från matkällaren och blåser ut den i grundutrymmet. och göra ventilationshål till grudutrymmet så att luften kan återcirkulera in i matkällaren. Första åtgärden för att få bukt på möglet är att få ner fuktigheten. Sedan kommer att ta bort biologiskt material. I sista hand kan man därefter ev behandla med kemikalier, som bensalkonklorid, men det kommer sannolikt inte att behövas.

Hur stor är grunden? Jag kan nämna att min grund är 100 m2 och jag klarar att avfukta med en vanlig kondensavfuktare.
 
Kan säga att vi har fått svamptillväxt i vår grund som vi jobbar på nu. På en stock som låg i jorden, hade rötat och nu frilagts en del. Augusti är rötmånad och fuktmånad!

Vi har en del problem med vår jordkällare som är konstruerad ungefär som din. Den är oerhört djup och kall och det leder till kondens och mögel. Vi har fått plocka bort allt organiskt material och har fått rådet från våra byggare att göra ungefär som gaia föreslår.
 
rollo skrev:
Jag tror inte att fukten kommer från den kalla källaren. Du kan ju pröva att mäta temperaturen i grundutrymmet. Jag tror den kommer att ligga i samma nivå. Fukten går inte att få bort med isolering. Och fukttillskottet blir bara större ju mer du ventilerar. Du behöver en avfuktare.
Hos oss är det definitivt kallare i jordkällaren än i övriga grunden. En gammal torpargrund är i regel inte särskilt välisolerad. Det är ju varm luft som fäller ut kondensen när den kyls ner.
 
Jag tycker att en sak som talar för teorin att en kallare matkällare än resten av grunden orsakar mögel är att det inte syns något mögel en bit bort från matkällaren. Riktigt knivskarpa gränser t.o.m. Syns lite av det på fotona. Om det vore lika kallt/fuktigt överallt som nu i matkällaren tycker jag angreppen borde vara mer jämnt spridda, eller?
 
konichiwa girl skrev:
Hos oss är det definitivt kallare i jordkällaren än i övriga grunden. En gammal torpargrund är i regel inte särskilt välisolerad. Det är ju varm luft som fäller ut kondensen när den kyls ner.
Jag håller med. Men även grunden som helhet är kall. Så problemet med mögel o lukt löses inte med att isolera källaren från den övriga grunden.

Han kan säkert behålla den kalla källaren men måste då använda material som tål fukt och minska ventilationen så mycket som möjligt. Och då kan han inte ställa avfuktaren där. Men han kanske kan få in den i grunden ngn annanstans.

Det viktigaste han skall göra är att täta grunden, undertrycksventilera med måtta och fixa avfuktning av grunden. Sedan ta bort allt biologiskt material. Sen är frågan hur hans skall göra med källaren. Vill han behålla den kalla källaren måste han ta bort allt material som kan ruttna och minska ventilationen till ett minimum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.