Hej,

Märkte detta för ett par år sedan, tog bilder för att kunna kontrollera att det inte blev värre åtminstone, och det har stått helt stilla sedan dess. I somras har taket lagts om, så jag rev upp tapeten nu. Här har jag laddat upp bilder av alla "fläckar" innan jag rev upp tapeten, samt ett urval av dem efter upprivning. Är detta mögel?

Det är i stort sett bara i den yttersta tapeten, av kanske 5-6 lager. Lagret under har fått lite av det på några få ställen, som ni kan se på bilderna. I det ena hörnet, i två av bilderna (innan och efter upprivning), så har skivan under smulats sönder, men mitt otränade öga ser inte något direkt mögelangrepp där.

Kan det ha varit en väldigt begränsad period på någon dag eller något där det läckt in, och att mögelangreppet påbörjades men att förutsättningarna sedan försvann och att det avstannat? Det har uppkommit i två hörn kring en liten innervägg (eller vad man ska kalla det) till en sorts alkov i ett rum, och om det kommit från insidan borde det väl ha uppkommit på fler ställen, så misstänker att det måste ha kommit utifrån på något sätt, genom alla lager av tapet utan att påverka lagren emellan om det nu är möjligt ens?

Och vad borde man göra? Är det bara att lägga på ny tapet, och lite ny skiva i hörnet?

Tack på förhand!
 
  • Sprickor och fuktskador på en vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad tapet med reva och fläckar på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad tapet med fläckar och en del som har lossnat, exponerar väggen under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg med ett stort hål som visar flera lager av tapet och underliggande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg med avskalad tapet och synlig mögelbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med skadad tapet och synlig mögelskada längst ner vid golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg med tapet som lossnar och blottar underliggande struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad tapet och vägg med en spik och synlig hålighet i gipsskivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg och tapet med synlig hålighet bakom duschstång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.