Hej,

Tänkte vara så hygglig och dela med mig av ett problem jag haft på halsen ett par veckor. Hade en låda stående i hörnet i sovrummet delvis mot ytterväg någon månad och upptäckte till min fasa när jag flyttade på den att det bildats mögel på tapeten. Började riva i den för och se om det kom fukt utifrån men det fanns inga spår av någonting på baksidan av tapet eller bakom golvlist. Placerade ut en torrboll i hörnet som nu efter drygt 2 veckor samlat på ett par deciliter vatten! Kan inte påstå att jag känner någon påtaglig unken eller mögellukt därinne.
I sovrummet sover jag, frun och av och till 2 ungar. Huset i lättbetong har ett Ventex 300 system med ett frånluftsdon i rummet. 5 mm kondens på fönster kan finnas ibland kalla morgnar.

Var fasen skall man börja?

/Magnus
 
Ventilationen verkar inte vara tillräcklig.

Ni tillför uppenbarligen mer fukt än vad som hinner ventileras bort. En människa avger faktiskt ganska mycket fukt och ni är ibland 4 personer som sover där, då gäller det att få omsättning på luften.

Du bör alltså börja med att se över ventilationen. Du skriver att du har ett frånluftsdon i rummet. Känner du något sug där? Hur ser tilluften ut? Finns sådan, eller bygger det på att dörren måste vara öppen jämt?

Ett överluftsdon eller en karmventil i dörren skulle då kunna vara ett alternativ? Eller varför inte en friskluftsventil i fönstret?
 
Undvik att ha kartonger, möbler, garderober mot dikt mot ytterväggarna. Då kan inte väggen värmas upp av rumsvärmen vilket betyder att den varma rumsluften kondenserar mot den kalla väggen. Om du har något stående mot ytterväggar se till att det är någon decimeters avstånd till väggen så att luften kan cirkulera.
 
Tack för goda råd och att ni tar er tid. Jodå det är sug i frånluftsdonet, papper fastnar om man håller mot. Men det kanske skall vara mer drag? Byter filter i aggregatet regelbundet men kanske kanalerna måste rengöras också. Förre ägare satte in systemet 2001 och det är nog aldrig gjort. Tilluften kommer via öppen dörr, inga andra ventiler i sovrummet. Det som är lite mysko är att om man läser på om Ventex 300 så är rekommendation frånluftsdon på bad samt kök och tilluft i vardagsrum och sovrum. I detta hus är sitter frånluft i 3 sovrum, bad, köksfläkt och endast tilluft i vardagsrum. Verkar lite bakvänt.
Lånade en fuktmätare på jobbet och gick runt och mätte i alla rum och värderna ligger mellan 47-53% RH med det högsta värdet i sovrummet. Verkar ju ändå rätt OK. Skall mäta i morgon bitti när vi legat och flåsat och ser vad det blir.
 
harry73
I ett sovrum vill man ha tilluft, så att man får 'ny' utomhusluft i rummet och inte 'gammal' inomhusluft.

Om ni sover med öppet fönster suger frånluftsdonet luften direkt från fönstret till frånluftsdonet utan att det gör mycket nytta i resten av huset.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.