Jag har en bastustuga med relaxavdelning. Den är helt oisolerad. I relaxen blir det väldigt fuktigt, och även om jag avslutar varje bastubad med att lägga på ett duktigt lass ved och låta dörren mellan bastu och relax stå öppen så torkar det aldrig upp ordentligt i just relaxen. Detta har resulterat i mögel på (obehandlade) väggar. Jag har tvättat med mögeltvätt och slipat bort så mycket jag har kunnat. Har tänkt att behandla väggarna (med klarlack tror jag). Men en tanke som slog mig var att sätta in en liten kamin i relaxavdelningen, så att den kan få torka upp ordentligt. Det behövs inga stora saker; jag vill inte att den ska stjäla för mycket plats. Därför undrar jag nu om nån har tips på en liten smidig vedeldad kamin som kan vara lämplig för ändamålet. Relaxen är inte större än ca 4 kvm (hela bastustugan är ca 8). Eller har någon andra ideer om hur jag slipper mögel i relaxen. Det är alltså frågan om en timrad bastustuga av den här modellen: http://www.trabyggarna.com/produkter/bastustugor/funkis-8,5-m2-och-15-m2.aspx


/Husbonde
 
Kan du inte elda lite mer i bastun med dörren öppen då?
 
http://www.vedkaminer.nu/kaminernew.htm
Detta är den minsta och enklaste kamin jag känner till. Dock betvivlar jag att en till kamin är lösningen på ditt problem. Du kan inte lämna dörren på glänt över natten efter avslutat bad?
 
En ventil i golv nivå i övre vänstra hörnet i relaxen samt en högt uppe på väggen i bastu delen borde du sätta in om det inte finns!

Sen ska det bara vara att elda ordentligt i aggregatet efter avslutad bastu. Vi har aldrig haft problem med fukt eller mögel i någon av våra bastusar? Svårböjt ord!

Hur varmt bastar ni?
 
Har dutillgång till ström?

Antingen en paxfläkt/kanske kombo med ett element som du tidsstyr....

Har du ringt kalixgrabbarna å frågat råd?

Bilder?
 
Att värma upp luften tar inte bort fukten. Det som uppenbarligen behöver förbättras är ventialtion så att den fuktiga varma luften kan försvinna ut ur lokalen alternativt en avfuktare som kan kondencera den så att det inte sker på de kalla väggarna.,
 
cem77 skrev:
Att värma upp luften tar inte bort fukten. Det som uppenbarligen behöver förbättras är ventialtion så att den fuktiga varma luften kan försvinna ut ur lokalen alternativt en avfuktare som kan kondencera den så att det inte sker på de kalla väggarna.,
Vad händer om du eldar i en kamin? Jo den förbrukar luft och ganska stora mängder sådan också. Så att efterelda är klokt för allt torkar samtidigt som du drar ur luft ur bastun. Så det enda som behövs är att luft kommer från rätt ställen till aggregatet
 
Varför inte en avfuktare? Jag har en automatisk som står på 60% i sommarstugan.
 
Tack för alla svar! Jag inser att jag kanske borde satsa mer på ventilation än värme. En avfuktare kanske vore en lösning. Jag ska fundera lite. Problemet uppstod sannolikt på grund av att det stod stolar och ett bord mot väggen, och det var just där möblerna stod som det blev mögel. Det kom väl inte åt att torka upp ordentligt där antar jag.
Tack för hjälp och tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.