Hejsan

Jag är i köpartagen av ett äldre hus med torpargrund. Efter att ha varit nere och tittat i krypgrunden upptäckte jag vita prickar på några ställen på bl.a bärlinan (som för övrigt är tryckimpregnerad) och på läkten (se bilden). Jag kan också tillägga att det i dagsläget inte luktar något där nere. Är det någon som har erfarenhet av/känner igen dessa angepp? och i så fall vad är det för något, svamp, mögel?

tacksam för svar /Jakob

DSCN6035.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
akta dig för det huset, lukten känns inte den kalla årstiden, den kommer på sommaren juli-augusti när det börjar växa i tryckimpegneringsvätskan pga den kondens som bildas när den varma fuktiga uteluften möter det kalla bjälklaget, numera avrådes från allt tryckimpregnerat i krypgrund om virket inte har markkontakt, 1985 rekommenderade man ventilerade krypgrunder 1:100 o avrådde från platta på mark nu säger man ventilera 1:2000 men gör helst platta på mark, ja, ja, ja, ja
 
Hej Barcken

Jag känner till att krypgrund är en riskkonstruktion p.g.a fukt, och jag har planer på att byta ut de tryckimpregnerade bärlinorna (4st) som är under en utbyggnad. Men frågan var, är det mögel som syns på bilden?
 
jakobassarsson skrev:
Hej Barcken

Jag känner till att krypgrund är en riskkonstruktion p.g.a fukt, och jag har planer på att byta ut de tryckimpregnerade bärlinorna (4st) som är under en utbyggnad. Men frågan var, är det mögel som syns på bilden?
Om din fråga bara är om det är mögel, så svar Ja. Men vet inte vad den heter.
 
P
jakobassarsson skrev:
Hejsan

Jag är i köpartagen av ett äldre hus med torpargrund. Efter att ha varit nere och tittat i krypgrunden upptäckte jag vita prickar på några ställen på bl.a bärlinan (som för övrigt är tryckimpregnerad) och på läkten (se bilden). Jag kan också tillägga att det i dagsläget inte luktar något där nere. Är det någon som har erfarenhet av/känner igen dessa angepp? och i så fall vad är det för något, svamp, mögel?

tacksam för svar /Jakob

[bild]

Lukten har en förmåga att leta sig uppåt.

I våran krypgrund hade en tidigare ägare byggt in pump och hydrofor med tryckade reglar och råspont på båda sidor. Ingen lukt där nere och det såg fräsct o fint ut.

Ganska snabbt misstänkte vi dock att det uppstått en fuktskada under diskbänken då det inte direkt luktade tårta där. Vidare inspektion mha en tigersåg visade att det var konstruktionen en trappa ner som var orsaken.

Byta bärlinor är klart görbart. Räkna med att få byta lite mer än så då lukten lätt "smittar" av sig.
 
Hej,

Jag tycker inte att du ska överreagera, hur länge har torpagrunden staatt som den gör idag? har det skett naagra föändringar paa senare aar? Är det en gammal grund, saa ska ska du inte vara ssa orolig.
 
Hej igen

Idag var jag nere i krypgrunden igen med en fuktkvotsmätare. Jag kollade ocskå mera noggrant och upptäckte mögel på lite fler ställen. En bräda som håller blindbotten upp var helt täckt av ett vitgrå hinna och byggskräpet på marken var vitaktigt. Idag var det också betydligt fuktigare där nere, snön har precis smält så det stod klarvatten 5 cm i en hörna!
Huset har en riktigt gammal stensatt del och en del som är tillbyggd 1975. I den "nya" delen låg fuktkvoten i bärlinorna på ca 22-24%, reglarna i bjälklaget och blindbotten ca 17-19%. I den äldre delen (där för övrigt står en gammal varmvattenberedare och läcker värme) var det en aning torrare ca 17% i blindbotten och brädor.

Det som jag trodde var impregnerade bärlinor är enligt säljaren målade med någon grön färg/lösning som fanns förr!?. Stämmer det finns det ju ingen anledning att byta dem.

Jag börjar blir mer och mer skeptisk...
 
Tjena igen.

Är det ett drömställe kan du ju fundera på om det är värt att fixa det.

Exempelvis med att skura med klorin, gräva och städa ur så du kan få det torrt och så vidare. men nog finns det roligare sysselsättningar.:D

Finns ju inga garantier för att det blir som nytt, men men.
 
barajag skrev:
Tjena igen.

Är det ett drömställe kan du ju fundera på om det är värt att fixa det.

Exempelvis med att skura med klorin, gräva och städa ur så du kan få det torrt och så vidare. men nog finns det roligare sysselsättningar.:D

Finns ju inga garantier för att det blir som nytt, men men.
Det är en dröm tomt och läget är perfekt. Men det är bara ca 30 cm mellanrum i den äldre delen så det lär bli ett väldans jobba göra i ordning där..
 
Okej.

Går det inte att riva upp golvet inne så du kan stå och gräva?
 
Är det någon som har koll på hur pass dåliga fuktkvotsvärdena är?
 
Hej igen.

Runt 18% är ganska normalt. Lärde jag mig någon gång för länge sedan. Men för att du inte ska gå på uppgifter rätt upp och ner så tog jag mig friheten att googla.

http://www-v2.sp.se/energy/ffi/fukt.asp

Kvällsläsning.:wow:
 
Om man omvandlar Relativ fuktighet till Fuktkvot så är 70% rf ca 15-16%
och det finns vissa mögelsorter som möglar vid 70%
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.