Hejsan! Jag behöver lite rådgivning angående fukt/mögel i källaren. Vi är medvetna om att det är fuktigt i vår källare och att vi ska dränera till sommaren. Vi har ett badrum i källaren som används ofta där det inte finns någon fläkt, vilket också ska sättas in snarast. Vi har dessutom bytt från vedeldad panna till fjärrvärme. Dessa saker tillsammans har gjort att det har blivit väldigt fuktigt i källaren. Vi tror oss ha åtgärder på detta, 1. sätta in en fläkt i skorsten för självdraget, sätta in en fläkt som drar ut fukt i badrummet samt dränera om. Men nu till det ”nya” problemet. Det har det senaste börjat lukta källare (lite unket). När vi tog bort en hylla som stått i källaren så upptäckte vi mögel på väggen. Svarta prickar samt att putsen börjar bukta ut eller lossna. När vi sedan flyttade på mer kartonger som stod på ett annat ställe så upptäcktes samma där. Så på några ställen har detta svarta (som jag antar är mögel) kommit. Ställena är sådana som det har stått något framför som har stängt in väggen. Hispig som jag är då vi har två små barn så ringde vi Anticimex direkt. De kan komma och kolla upp vad det är och göra ett åtgärdsprogram. detta skulle kosta 9000kr. Sura pengar för att bara få ett åtgärdsprogram, men är det det ända så gör vi såklart det. Men så har jag googlat lite och det känns som ett ”vanligt” problem och många rekomenderar en hemmagjord lösning som man ska tvätta väggarna med för att få bort möglet. Men hur vet man att det verkligen hjälper och är borta? Räcker det att göra de åtgärder vi redan har tänkt, plus att tvätta väggarna? För är det exakt detta som anticimex kommer säga åt oss att göra så känns 9000kr väldigt onödigt att lägga ut på tips vi redan vet.

Så vad tror ni? Hur vet man att möglet är borta? Hur vet man om det är farligt?

Tack så jättemycket för att ni tog er tid att läsa!

// AnnTob
 
För det första så har inte Anticimex det bästa ryktet på marknaden och det jag sett av deras besiktningsmän imponerar verkligen inte så om ni vill ha ett åtgärdsförslag ta in en firma som är experter på fukt och ventilation!
Ska ni anlita firma ändå så gör många av dem gratis besök och ger en offert på arbetet.

Rent generellt så är det ju precis vad du beskriver som behövs, ventilera och dränera.
Se till att ta bort alla organiskt material, trä, papper, etc. som kan angripas av mögel direkt. Väggarna kan ni skrubba med utspädd Klorin bara för att få bort ytligt mögel.
Har putsen börjat lossna så kan ni knacka bort det som är löst. Det måste putsas om senare. Tyvärr målade man ofta med för tät färg förr i tiden och det får putsen att lossna om det blir för tätt så ni måste sen måla med silikatfärg som "andas".
Få igång luftcirkulation direkt så blir det genast bättre... :)
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Tack så jättemycket för ditt svar! Det känns skönt att höra att vi är på rätt spår iaf =)
 
Sätt in ett luftavfuktare tills ni ska dränera. Klorin som föregående skrev.
Fläkten hade jag dragit genom ytterväggen. Att blåsa fuktig luft upp i skorstenen kan skapa problem där istället.
 
  • Gilla
AnnTob
  • Laddar…
Tack för svaret!

Vi har fått rekomenadtioner om att sätta in en takfläkt i skorsten för att det är självdrag i huset, kommer inte ihåg vad det hette just nu. Tänkte sätta en fläkt i badrummet ut genom väggen däremot. Men tror du ändå att det finns risk för problem i skorstenen? Jag trodde inte skorsten skulle "dra" ut så mycket av fukten utan mer hålla igång ventilationen.
 
Instämmer i kören, ge inga 9000 till AC, du har redan svaren själv. Lägg pengarna på en avfuktare.
 
  • Gilla
AnnTob
  • Laddar…
Skönt att höra!! Kände verkligen att 9000kr för att bara titta på skadan och göra ett åtgärdsprogram kändes jäkligt saftigt! Kan bara tänka mig vad de skulle kosta om de dessutom skulle åtgärda något!!

Men den viktiga frågan är fortfarande, går möglet verkligen bort med klorinet? och hur vet jag att det inte är farligt längre?
 
Eldar ni inte i skorstenen finns risk för fukt. Och i förlängningen att det blir frostsprängningar. Kanske ett värstascenario.
Men absolut fläkt genom väggen i badrummet.
 
Klorin är beprövat. Sen ser du om det växer till sig eller inte. Det finns "mögeldödare" i färgaffären, typ "prick fritt". Men dom är lite giftigare än Klorin.
Huvudsaken är att du får bort det organiska materialet som möglet livnärar sig på.
 
Men vad ska man göra åt skorstenen när man inte eldar då? lite längre fram kommer vi fortsätta elda i en öppenspis, men det blir ju inte så ofta som varje dag, utan bara för mys.

När möglet är borta, kan man då ha organiskt material där nere igen?
 
Sätt huv på skorstenen. Det stoppar fukt ovanifrån.
När källaren är dränerad blir det inte mer fukt än från övriga huset. Således ingen panik.
Du bör undvika organiska material mot väggarna och golv. Luften behöver cirkulera. Att ställa ett bord i köllaren är ingen fara.
 
  • Gilla
AnnTob
  • Laddar…
Darth Peter skrev:
När källaren är dränerad blir det inte mer fukt än från övriga huset.
Om det är klarlagt att det är just dräneringen som är boven i dramat, så visst. Men beror det på tillskjutande markfukt via kapillär stigning upp i plattan finns ingen dränering i världen som hjälper. Ett ganska normalt källarhus. Då krävs rejäl ventilation och icke-organiska golv som "andas".
 
  • Gilla
AnnTob
  • Laddar…
Hej

Läs här och förstå vad som orsakar mögel. Troligen är temperaturen under 16C och relativa luftfuktigheten över 75% . Undersök era förutsättningar och sätt in åtgärda. Troligen räcker det med ett element som höjer temperaturen och där med torkar utrymmet ihop med god ventilation

http://www.lfs-web.se/mogel.htm

http://www.lfs-web.se/saneringsvatska.htm

//Calle
 
Redigerat:
  • Gilla
AnnTob och 1 till
  • Laddar…
Utrymmet är inte uppvärmt? Det missade jag. Då är det åtgärd ett precis som CalleSpeed skriver. Därefter se över ventilationen snarast möjligt.
 
EndZone skrev:
Om det är klarlagt att det är just dräneringen som är boven i dramat, så visst. Men beror det på tillskjutande markfukt via kapillär stigning upp i plattan finns ingen dränering i världen som hjälper. Ett ganska normalt källarhus. Då krävs rejäl ventilation och icke-organiska golv som "andas".
Hur kan man klarlägga det? Hur kan vi veta det säket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.