Jag bröt loss lite golvsockel i källaren igår. Sockeln satt bredvid en dörr på yttervägg och direkt när jag tog loss den kände jag den jordiga lukten av mögel. Det var också en hel del svarta fläckar. Se bilden nedan.

Frågan är, ska jag ringa försäkringsbolaget, eller anticimex, eller annan besiktningsman?
Eller är det bortkastat och jag i stället ska börja med klorin och prova mig fram?

Det är ett gammalt hus, så det är inget mirakel att man hittar skräp. Jag vet inte vilken dignitet jag ska ge detta, slå på stora trumman eller små insatser och bevaka?
Skadad golvsockel med mögelskador och svarta fläckar vid en vägghörna, omgiven av bråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till vänster om bilden sitter en dörr ut. På vänster halva har sockeln suttit och på höger sida av bilden ser man baksidan på den sockel som jag tog bort.
 
Är det torrt nu så är det väl nån gammal skada eller om det ändå är pyttefuktigt så man håller lite påväxt vid liv. Det i sig är ju inte farligt om det nu inte finns nån i hushållet som är superkänslig. Mögel är ju inget som måste saneras bort utan du lär ju få bort orsaken till att det är fuktigt, då dör påväxten själv och blir bara kosmetisk.
 
Vad är det för typ av golv?
Du kanske bör fundera på hur det ser ut under golvet. Om det är fukt bakom sockeln så finns det väl risk att du även har mögel under golvet.

/M
 
M mgranbom skrev:
Vad är det för typ av golv?
Du kanske bör fundera på hur det ser ut under golvet. Om det är fukt bakom sockeln så finns det väl risk att du även har mögel under golvet.

/M
Ja det verkar ju tyvärr rimligt. Jag ska ta bort en bit av golvet och kolla.
Jag hoppas att det är från dörren som fukten kommer, för den ska strax bytas.
Är det från bottenplattan eller genom väggen blir det jobbigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.