Har byggt till (förlängt) ett 30-talshus för drygt ett år sedan. Vi valde att sänka golvet i den nya delen av källardelen cirka 30 cm jämfört med den gamal delens golv för att få bättre takhöjd. Bottenplattan i den nya delen lades på grus och 25 cm frigolit som isolering och så gjöt vi in vattenburen golvvärme. På detta ligger ett klinkersgolv. Väggarna byggdes av leca-block som sedan invändigt reglades upp med plåtreglar. På dessa byggdes innerväggarna av osb+gips. Väggen mot den gamla delen konstruerades på samma sätt.

För några dagar sedan möblerade vi om - flyttade en större byrå som stod mot innerväggen - och upptäckte vad jag tror är mögel (vitt, mjölaktigt "puder") i nederkant av den vägg som är mot den gamla delen av huset. Hur kan det komma sig? Har läst att det kan bildas kondens om man har stora möbler nära (dikt an) ytterväggar, men detta är ju en innervägg... Kan det vara något som kommer ifrån det faktum att gamla och nya delarns bottenplattor inte är på samma nivå? Att det bildas fukt i det steget som tar sig in och "förbi" plåtregeln ända till skivmaterialet? Har inte sett några tecken på liknande problem på ytterväggarna.

Tacksam för tankar och idéer...
 
Eftersom plattan i det nya rummet är lägre så är det väl i princip yttervägg längst ner på denna innervägg som du beskriver. Oavsett så låter det onekligen illavarslande när det är ludd på en skiva, det hade varit en helt annan sak om det var direkt på putsen.
 
Håller tyvärr med i din tanke om att det i princip är att betrakta som en yttervägg... men hur åtgärdar med då problemet? Kan ju inte gärna dränera "under" den gamla plattan. Riva den befintliga innerväggen och...göra vadå?
 
Om det var mitt hus så skulle jag riva bort in till putsen, åtminstone till den väggen. Måla den med t.ex. kalkfärg så har du en mögelsäker vägg. Om du sedan har ett rejält avstånd mellan vägg och möbler så blir nog cirkulationen tillräcklig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.