Lät bygga ett Attefallshus för några år sedan. Huset isolerades med gullfiber ca. 10-15 cm i väggar och tak. När det var dags för plast sa jag nej. Hade då en tanke om att huset inte skulle vara tätt. Idag, med lite mer kunskap, förstår jag att plasten var nödvändig, eller?
Stugan används bara ibland, på sommaren, men ibland också kortare perioder vintertid. Den står på berg, så minimal fukt från marken, ofta blåsigt, med havsutsikt.
Hur ska jag göra? Se tiden an och hoppas på det bästa, eller riva loss innerväggarna / innertaket och plasta, eller byta isolering till något som kan ta upp och avge fukt. Finns annat alternativ? Har någon ett knep på hur man kan inspektera gullfiberns tillstånd?
 
Gullfibern i sig är oorganiskt och möglar inte. Är det panel på stugan går det kanske plocka ner några brädor utifrån och inspektera konstruktionen den vägen. Det är ju rätt lätt att återställa.
 
Tomture61
S Salis1 skrev:
Lät bygga ett Attefallshus för några år sedan. Huset isolerades med gullfiber ca. 10-15 cm i väggar och tak. När det var dags för plast sa jag nej. Hade då en tanke om att huset inte skulle vara tätt. Idag, med lite mer kunskap, förstår jag att plasten var nödvändig, eller?
Stugan används bara ibland, på sommaren, men ibland också kortare perioder vintertid. Den står på berg, så minimal fukt från marken, ofta blåsigt, med havsutsikt.
Hur ska jag göra? Se tiden an och hoppas på det bästa, eller riva loss innerväggarna / innertaket och plasta, eller byta isolering till något som kan ta upp och avge fukt. Finns annat alternativ? Har någon ett knep på hur man kan inspektera gullfiberns tillstånd?
En isolerad byggnad bör ej ha en lägre temp än 16 gr , den kalla delen av året .
Är byggnaden kallställd ibland / som oftast skall man aldrig använda diffplast i klimatskalet .
På utsidan bakom träpanelen så kör man vindväv eller utegips .
Mot den varma sidan (insidan) så finns det en produkt som kan andas åt bägge håll .
https://www.isover.se/produkter/isover-varior-xtra-variabel-angbroms
Variabel ångbroms .
 
S Salis1 skrev:
Lät bygga ett Attefallshus för några år sedan. Huset isolerades med gullfiber ca. 10-15 cm i väggar och tak. När det var dags för plast sa jag nej. Hade då en tanke om att huset inte skulle vara tätt. Idag, med lite mer kunskap, förstår jag att plasten var nödvändig, eller?
Stugan används bara ibland, på sommaren, men ibland också kortare perioder vintertid. Den står på berg, så minimal fukt från marken, ofta blåsigt, med havsutsikt.
Hur ska jag göra? Se tiden an och hoppas på det bästa, eller riva loss innerväggarna / innertaket och plasta, eller byta isolering till något som kan ta upp och avge fukt. Finns annat alternativ? Har någon ett knep på hur man kan inspektera gullfiberns tillstånd?
Välkommen til forumet @Salis1!
Värmer du huset när det inte används?
 
F fribygg skrev:
Välkommen til forumet @Salis1!
Värmer du huset när det inte används?
Nej, då slår jag av elementen. Ibland ställer jag in en luftavfuktare något dygn just då.
 
Jag skulle inte vara orolig alls om huset är byggt enligt normal standard. Hade varit mer orolig med plast i väggarna...
 
S Salis1 skrev:
Hur ska jag göra? Se tiden an och hoppas på det bästa,
Du svarar bra själv tycker jag, om inga problem uppstår är det nog det enklaste och billigaste.
Om det mot förmodan tillstöter problem återkommer du förstås med beskrivning och bilder här i tråden och får säkert många goda råd om fuktbuffrande isolering och förhydringspapp/ångbroms/vindväv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.