I somras köpte vi vårt första hus från 1920-talet. Det är ett trähus med torpargrund/krypgrund.

Jag var och kröp under huset för några veckor sedan och då såg jag att det var lite vit mögel på blindbottenbrädorna under badrummet. Badrummet har klinkers och ska vara gjort av hantverkare. Verkar ha ordentligt tätskikt (det är grönt kladd lite här och var).

Detta har gnagt i mig sedan jag såg det och måste nu kolla med er, är detta något man ska oroa sig för eller är det normalt?
 
hej! det är inte normalt att möglet finns på ett begränsat ställe precis under badrummet. När vi hittade likadant område i vårt föra hus så var det golvbrunnen som var otätt och droppade. Ingen stor flöde men det räckte för att rubba fuktbalansen i krypgrunden och vi upptäckte det i tid just på grund av synlig mögel på tjärade skivor ( vet ej var material heter) under badrum.
Du kanske behöver inte riva ditt badrum men kolla underifrån. Ju snabbare hittar du eller utesluter ett fel så blir du lugnare :).
gaia
 
Tack för svaret. Hur menar du att jag ska kolla underifrån?
 
Nu har jag krupit under och tagit lite bilder.
På ytan är det torrt och fint. Det vita har lite samma känsla som krita, det går att "sudda" ut det.
Vad tror ni?
 
  • aSDC10900.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • aSDC10902.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • aSDC10903.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon??
 
Är tyvärr ingen expert på det vita ämnet, men mitt tips är att du ringer ditt försäkringsbolag och säg att du misstänker att det kommit ner fukt från badrummet genom golvbjälvlaget. Då skickar de förmodligen ut en besiktningsman som gör fuktmätningar och som kan berätta om det är något att oroa sig för. Är det en läcka täcker nog din hemförsäkring det.
 
Du kan mäta fuktkvoten i träet för att se om det finns lokaliserad extra hög fuktighet.
 
Märkena är så pass utspridda, så jag tror inte att det rör sig om en fuktskada. Jag tror att det handlar om dålig ventilation så att det har kommit in fuktig luft på somrarna.

Vad tror ni om det?
 
ser det inte värre ut än sådär skulle jag inte blir särkilt orolig. Jag kani ofs rekomendera att du sätter in en avfuktare i krypgrunden typ acetech. Det gjorde jag och det blev väsentligt torrare och känns åtminstone tryggare.
 
Det känns torrt, så jag tror inte heller det är någon fara.
Har precis bokat en krypgrundbesiktning+hydrometer av anticimex nu, lika bra att de får kolla
 
Hej,

Ni som tackar ja till det erbjudande Anticimex har om en översyn för "billig" penning med tillhörande hygrometer man får behålla:

Jag har nu hört två olika källor här på forumet som fått denna hygrometer installerad, den ena upptäckte att hygrometern visade 7%-enheter högre värde i grunden än när givaren placerades bredvid inomhusenheten och den andra var ännu värre; 10%-enheter. Värt att tänka på ifall ni får ett värde ett par % över 70% RF...då kan det ju i realiteten vara god marginal om verkligheten är 65...

Båda dessa källorna har blivit lovade ny givare av Anticimex.

Vet själv inte vad det är för fabrikat dom levererar men så länge dom "ger" bort saker och ting brukar det inte vara det primärt bästa kvalitétsmässigt/toleransmässigt...

Vänligen

TMC
 
Den mätare jag skulle få var av märket Oregon. Du menar alltså att den visar fel värde när den sitter inne i huset, men om man flyttar ut den i grunden så blir det rätt?
 
Hej,

Så vitt jag vet brukar ju Oregon ha bra prylar, men dom borde ju ha samma leverantör i sitt erbjudande till alla.

Ja, den visade alltså en i deras ögon orimligt hög RF i grunden (om den var orimlig kan man ju diskutera för det är ju lätt att nå upp till både 90 och 95% RF när fukten väller in här på Västkusten...) och hämtade givaren och placerade den bredvid enheten i bostadsutrymmet. När dom hade anpassat sig till omgivningen visade "källargivaren" 7-10%-enheter högre värde än bostadsenheten trots att de var placerade bredvid varandra på köksbordet.

Själv har jag provat "billiga" givare hos exempelvis Clas Ohlson, men då köpte jag 5 st á 98 spänn och placerade dem bredvid varanda, jag behövde två stycken av de fem så när dom hade stabiliserat sig så hade jag en spännvid på 4%-enheter och tog och lämnade tillbaka de tre som var ytterligheter. Då bör man ha åstadkommit någonting mer korrekt än att bara ta en på hyllan och kallt räkna med att den är rätt...

Sedan är det viktigt att tänka på att givare som placeras i fuktiga utrymmen (>75% RF) får märkbart sämre noggrannhet efter 1½-2 år enligt dom som "kan".

Nu har ingen av de jag fått veta ovanstående erfarenhet av fått sina givare utbytta av Anticimex ännu, men det skulle enligt uppgift vara på gång.

Vänligen

TMC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.