Gammal vattenskada och mögelpåväxt under rivet golv vid avloppsstammar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion med mögelskador och nytt avloppsrör, synlig spånisolering och skadade plankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byter avloppsstammar och i samband med att jag rev ur golvet på en toalett upptäckte jag en gammal vattenskada med mögelpåväxt. Har mätt i materialet och det verkar torrt. Troligen har ett gammalt rör läckt då de nu utbytta rören gått där de nya nu går. Spånisolering och ett ganska stort område runt om var tydligt påverkat. Några plankor som jag kunde plocka bort var lite porösa men i övrigt verkar det inte vara något djupare förstört. Går en del bärande delar i området.

Frågan är nu - vad behöver jag göra för att sanera detta? Bör jag kontakta en firma? Vad är det för mögel?
 
Fulkemisten
Är det helt torrt så är det i princip lugnt. Mögelsporer finns överallt, det finns massor av sorter och det är först när det blir fuktigt som de växer till. Jag hade plockat bort poröst trä och kanske där det är direkt påväxt och ersatt med nytt friskt virke bara. Missfärgningar är väl inget problem om det här inte syns när det är klart?
Ska du ge dig in och såga i bärande delar så se till att växla av och att ersätta med virke i minst samma dimension och med samma fiberriktning samt se till att fästa på ett sådant vis att det håller för den belastning som blir.
 
1. Spraya på Klorin.
2. Skrubba bort möglet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.