Hej! Ny på hemsidan tänkte ställa första fråga och hoppas på hjälp.

har ett fristående garage. Med två element. Garaget har stått kallt under vintern och nu upptäckte jag svarta prickar och fläckar på gipsväggen. Nyligen köpt huset och ganska oerfaren när de kommer till mögel osv... men är händig av mig och kan fixa det mesta.
Mina frågor är:
1. Är detta mögel? Isåfall hur farligt är det? Behöver det åtgärdas snabbt?

2. Går det att tvätta , slipa bort? Och lägga på någon sorts färg? Tanken har varit att måla om i garaget när vi köpte det.

vad rekommenderar ni och vad skulle ni gjort? Kan även tänka mig att byta ut några gipsskivor som ser hemska ut.

tack på förhand
 
  • Orange vägg och tak med svart mögel eller smuts, industriell miljö med metallrör nederst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orange yta med slitage och smuts, del av en sko syns nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otydligt foto av en vägg med skugga, svagt ljus, fläckar och ojämn textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer in fukt och är förmodligen dåligt ventilerat. Denna kombo utan värme = mögel. Tvätta rent med mögelmedel eller liknande och måla med bra(dyr) färg. Se över ventilationen och ev dränering om fukten kommer från marken?!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kommer in fukt och är förmodligen dåligt ventilerat. Denna kombo utan värme = mögel. Tvätta rent med mögelmedel eller liknande och måla med bra(dyr) färg. Se över ventilationen och ev dränering om fukten kommer från marken?!
Blir kallt och fuktigt där inne. Ifall jag byter ut gipsskivorna , vad har jag för andra alternativ istället för gips att sätta dit?
 
Bygge777 Bygge777 skrev:
Blir kallt och fuktigt där inne. Ifall jag byter ut gipsskivorna , vad har jag för andra alternativ istället för gips att sätta dit?
Du behöver inte byta ut gipsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.