Hej!

Hade problem med mögel i garaget förra året efter att vi satte in en elektriskt öppnad port som gjorde ingången betydligt tätare än de gamla slagportarna lyckades med. Då fick vi under vintern ganska mycket mögel (svarta prickar runt fönstret och längs med väggen nere vid golvet. Det var mest mögel dä det drar in, runt fönstret, runt sidodörren samt längs med golvet.

Garaget är isolerat, byggt 2005 har ett garagefönster, en dörr och en port från garageportsexperten. Väggarna är målade med vit färg av något billigt märke. Det sitter två tallriksventiler på samma kortsida som fönstret. Förra vintern hade jag inga ventiler i dörrens kortsida, och fick då förslag här att sätta en ventil i väggen bredvid porten. Detta gjorde jag i hopp om att denna vinter få ett mögelfritt garage.

Kollade igår och det var en hel del mögelpåväxt, på samma ställen som förra året, men nu även i en ring runt den nya ventilen jag satte vid knähöjd bredvid porten. Då väggarna är kritvita syns möglet väldigt tydligt.

Hur ska jag göra? Luftfuktigheten är ca 80% och temperaturen ca 4-5 C Är enda lösningen att höja temperaturen? Är orolig för elkostnaden då plattan är oisolerad. Finns ett el-element i garaget.

Vänligen
S
 
Luftfuktigheten har ju varit extrem denna regniga vinter..
Troligen så har väl kylan anlänt till er också, och då blir det ju vips betydligt torrare..

Kanske är en mindre utdragsfläkt en idé att testa?
Men är det 70-80% luftfuktighet ute också, så hjälper det ju inte heller.
 
Map mögel finns det normalt ingen easy fix, Höjer du innetemp minskar RH i garaget men mögel kan då uppkomma i fasaden istället då daggpunkten nås där istället. Avfuktare finns ju men kostar oxå el. Förhoppningsvis uppmärksammas tråden av Locke eller annan kunnig bet fukt.

Förmodligen uppstår möglet endast under sensommaren hösten när betingelsen för mögel är som bäst. Du kanske skall höja innetemp några grader över utetemp och mäta RH. Då rör det sig endast om 3 - 4 månader med delta-temp 2 -4 grader. det kanske inte slår så mycket på elnotan. Plattan borde inte heller vara något större problem då marken under borde vara ca 6 - 8 grader dvs lika innetemp.
 
Billigast borde vara ventilation, forcerad ventilation, sorptionsavfuktare och sist uppvärmning.

Avfuktare är enligt mig enklast och ger önskat resultat. Bieffekterna blir lite högre elräkning och lite varmare i garaget. Förmodligen så lite att du inte märker av någon av bieffekterna.

Köp bara inte en kondensavfuktare då de är ineffektiva vid låga temperaturer.
 
ventilation borde inte hjälpa då det troligen är lite tillförsel av fukt i garaget och RH och temp ligger i nivå med utomhus.
 
Kör man in en blöt bil är det ganska mycket tillförsel av fukt och då kan ventilation hjälpa.

Själv hade jag satsat på avfuktare om inte investeringen anses för stor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.