I somras/höstas lade jag nytt tak i kallgaraget (träspont) och häromdagen upptäckte jag till min fasa att det kommit mögel (grönt och svart) invändigt. jag har i stort sett totalrenoverat det sedan jag haft problem med fuktskador och mögel i det då isolerade garaget. De tvärbjälkar som inte tycktes vara angripna lät jag vara kvar och penslade på dem med ett medel som skulle förhindra eventuell uppkomst av mögel (en säkerhetsåtgärd, så att säga).

Knäckande. Vad ska jag göra? Tacksam för tips!

/Rillonet

PS. Garaget är från 1960-talet.
 
Jag skulle se över ventilation och mäta luftfuktigheten. Är det ett kallgarage eller uppvärmt garage med kallvind?

Om det är ett kallgarage kanske en luftsolfångare skulle lösa problemet med hög luftfuktighet som förmodligen är problemet om det är nytt tak och inga läckor finns.
 
Verkar inte vara ovanligt att nylagt virke möglar. Förmodligen har det inte varit tillräckligt torrt.
Antar att det är yttertaket du talar om, och då att det är pappat på andra sidan, dvs fukttätt så fukten i spånten bara kan ventileras ut inåt.

Kan du se om möglet verkar följa brädorna?

Om det är pga fuktigt nytt virke så bör det ha torkat ut tillräckligt framåt sommaren/hösten. Då kan du gå på det igen med medel om du tycker att det behövs.

Annars kan det ju bero på för dålig ventilation. Dvs all regn och snö som följer med bilen in skapar en fuktig miljö med mögel som resultat. Mitt kallgarage är uppenbarligen tillräckligt ventilerat eftersom jag inte har problem med mögel, trots en kall och blöt bil som kommer in varje kväll under vinterhalvåret.
 
Tack för era svar. Ja, det är ju inte otänkbart att brädorna blivit lite fuktiga när de legat och att sedan kan uppstå problem med tätt tak. Trist är det i alla fall.
Nu har jag penslat på Mögel fri-medel och hoppas innerligen att det hjälper. Tänkte stryka på en gång till - någon som har tips på bra medel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.