Tjena
Har ett nybyggt stenhus med sammanliggande garage.
Garaget består av isolerad platta med golvvärme pustade leca väggar (190) block o 300cm lösull på vind..
Hade tänkt att ha det som kallgarage från början men har haft ca 10-15grader där.
Dennna vintern och förra har det blivit mycket mögel på väggarna, värst är det ovanför portarna.
Har ju fårstått att 190 leca blocken är för klena för det blir kondens på insidan när det kryper ner under -10 och då kommer antagligen möglet.
Är det bara att stänga av värmen och köra det som kallgarage nästa vinter eller det går o lösa på annat sätt??

MVH Mackan
 
Ja 190 mm Leca är inte mycket isolering. Du skulle behöva isolera på utsidan helst, men det vill/kan du antagligen inte?
Iom att det är ett garage, och sammanbyggt med huset, så är det inte helt lätt att tilläggsisolera på insidan, men det bör gå. Det är oerhört viktigt att det blir helt 110% fukttätt så du inte får samma kondens mot Lecan, fast inne i väggen om tilläggsisolerad. Plåtreglar.

Använder du det som garage el ngt annat?

Om det anv som garage så kan du ju få bra komfort i bilen med motor- och kupevärmare, istf att värma garaget.
 
Används bara som garage.
Nä utsidan är uteslutet att tilläggsisolera för det ligger i liv med huset.
Har med funderat på 95 plåtregel o isolering men finns det inte risk för att kondens inne i väggen?
Hur menar du fukttätt?
Det bästa vore kanske att mura på ett mindre leca block till på insadan sen ny puts på det? jävla jobb bara
 
S
vad för ventilering har du?
 
två ventiler
garaget är 65kvm
 
Oj, rejält garage, grattis!

Har du kollat luftfuktigheten när du kört in bilen på vintern? Med bara 2 ventiler (=självdrag) blir det antagligen inte mycket till ventilation. Jag gissar på att det blir bättre om du sätter in lite mekanisk frånluft!

Jag har istort sett bara betonghålsten i mina garageväggar (dvs sämre än leca) och jag har inte märkt någon kondens på insidan. (också sammanbyggt med huset och 5-10+ på vintern). Dock känns det som att bilen torkar bättre efter att jag satt in en liten fläkt i taket.
 
Ok tackar för svaren får kolla upp det här med ventilationen bättre :)
 
Har med funderat på 95 plåtregel o isolering men finns det inte risk för att kondens inne i väggen?
Hur menar du fukttätt?
Precis så, dvs byggplasten måste sluta helt tätt för att inte riskera fukt inne i väggen. Är väggen tätputsad på utsidan så är det kanske inte möjligt att isolera med fiber & reglar då det blir två tätskikt i väggen.
I så fall:
Det bästa vore kanske att mura på ett mindre leca block till på insadan sen ny puts på det? jävla jobb bara
:rolleyes:

Har ni två vinterblöta bilar i garaget, eftersom det blir såpass fuktigt?
 
ja det har vi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.