Hej,
Utan att ha speciellt mycket kunskap om varken mögel eller badrum så gissar jag på att vi har fått mögel i kakelfogen i vår dusch. Efter att ha skrubbat ordentligt med bikarbonat, ättika och såpa ser det ut som på bilderna.
Frågor:
1. Stämmer det att detta är svartmögel?
2. Måste jag göra något åt det? Kan det sprida sig till något dyrare än fogen?
3. Kan jag få bort det med något starkare, eller bör jag byta fogen?
Tack på förhand,
Markus
Utan att ha speciellt mycket kunskap om varken mögel eller badrum så gissar jag på att vi har fått mögel i kakelfogen i vår dusch. Efter att ha skrubbat ordentligt med bikarbonat, ättika och såpa ser det ut som på bilderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågor:
1. Stämmer det att detta är svartmögel?
2. Måste jag göra något åt det? Kan det sprida sig till något dyrare än fogen?
3. Kan jag få bort det med något starkare, eller bör jag byta fogen?
Tack på förhand,
Markus
tack! Det var ju väldigt bra information. Är det något jag behöver göra snarast eller är enda anledningen att det ser fult ut? Kan det orsaka problem?Jonatan79 skrev:
Jag applicerade klorin som fick dra ett par timmar när det blev så där i duschen. Jag orkade bara inte ta bort all silikon.
Jag tog en liten bytta och häller lite klorin i, rullade ihop hushållspapper som jag doppade i klorin och sedan la mot fogen som var mögelprickig.
Det finns en bra tråd här om det men jag kommer ju inte på vad den heter. Någon med bättre minne kanske gör det?
Jag tog en liten bytta och häller lite klorin i, rullade ihop hushållspapper som jag doppade i klorin och sedan la mot fogen som var mögelprickig.
Det finns en bra tråd här om det men jag kommer ju inte på vad den heter. Någon med bättre minne kanske gör det?
Äldre badrum där förra ägarna låtit det växa. Spruta jape mögelfri i några omgångar, 98% borta efter några veckor. Bäst effekt om man kan spruta några kvällar på rad och ingen duschar.