Hej,

Har fått problem med mögel (svart)inuti fönstren på ovanvåningen. Huset är byggt 1927 och ovanvåningen är inte tilläggsisolerat. Däremot är 2-glas fönster insatta för ca 15 år sedan. Kan detta lösas med att jag sätter in en friskluftsventil för att få mer omsättning på luften. Rummet håller ca 20grader och element sitter under fönstret.
Det är ofta synlig fukt mellan glasen.

Råd emottages tacksamt!
 
Fönster verkar vara otätt mellan rum och innerrutan. Varm och fuktig inneluft går mellan glasrutor , kylls och ångan kondenserar till vatten. Tätta fönster på rätt sätt så försvinner problemet
gaia
 
Är det Isolerglas eller vanliga fönster?
 
Det är vanliga glas, så fönstret går att dela. Alltså får jag öppna göra rent, ny färg, och sedan täta om?
 
kan vara flera kominations fel.. det skall som sagt vara tätt mellan karm och innerbåge = frisk tätlist i karm. Sedan är det viktigt all det inte är tätt mellan ytter och innerbåge.. där skall vara någon mm. runt om för att ge ventilation mellan glasen, även mellan bågarna och karmen utifrån sett är det väldigt viktigt med en jämn och fin springa i melllan karm och båge. det skall gå att veckla ut en tummstock och föra in endan på den runt om fönstret, mot karmen.. får den plats överallt och det är luftspalt mellan bågarna runtom. och du har friska och bra tätlister in mot rummet kan jag lova att du inte har några problem sen!
Mvh, Tobias
 
Jag har ett liknande problem, men i en del av huset som inte är bebodd och inte heller uppvärmd. Borde jag ha tätningslister där? Trodde inte det behövdes. Det finns ju alltså ingen varm luft inne i rummet som kan tränga ut mellan fönsterrutorna, ändå möglar det mellan rutorna. Eller är orsakssammanhanget ett annat i detta fallet?
 
om du har fönstret sittandes i en ouppvärmddel får du heller ingen värme på ena sidan som gör att du får luftströmmen mellan ytter och innerbåge.. Då är det ännu viktigare med en REJÄL springa mellan inner och ytterbåge + mellan båge karm.. Bara att ut och slipa / hyvla =)
Sedan är det ändå bra att ha en väl fungernade tätlist mellan båge och karm, för oftast har du det varmare i en ouppvärmd "lokal" än vad det är på utsidan, pga, solinstrålning, att det är vindstilla mm. mm.
Så se till att du har rejält med luft runt om, imellan, och friska tätlister så skall du se att det ordnar sig.. sedan är det ju viktigt med kittet.. att det sitter på plats och är sprickfritt,, annars får man fuktvandring genom bågen med kondens på insidan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.