En kompis hörde missljud från fläkten till sin FLVP (Bosch) som inte ens är tre år gammal. När han öppnade den så var hela fläktpaketet ett enda stort vitt ludd, inklusive fläktvingarna som pga detta fått ökad vikt och slitit på lagren.

Hans bedömning var att det inte går att göra rent och han förväntar sig att det kommer att se likadant ut igen rätt snart efter en sanering.

Någon som hört om detta tidigare?

Vad gör man åt det?

Andra tankar?
 
A
pacman42 pacman42 skrev:
En kompis hörde missljud från fläkten till sin FLVP (Bosch) som inte ens är tre år gammal. När han öppnade den så var hela fläktpaketet ett enda stort vitt ludd, inklusive fläktvingarna som pga detta fått ökad vikt och slitit på lagren.

Hans bedömning var att det inte går att göra rent och han förväntar sig att det kommer att se likadant ut igen rätt snart efter en sanering.

Någon som hört om detta tidigare?

Vad gör man åt det?

Andra tankar?
låter som att ventilationen är felaktig med förhöjd luftfuktighet, tilltäppta tilluftsdon, låg hastighet, felaktigt justerat, igenskruvade ventiler?
 
electroluxaren skrev:
låter som att ventilationen är felaktig med förhöjd luftfuktighet, tilltäppta tilluftsdon, låg hastighet, felaktigt justerat, igenskruvade ventiler?
Det är en kunnig person som inte skulle gjort något "dumt". Det enda är att han tidsstyr uppvärmningen/elpstronen till de billigaste timmarna på dagen och natten. Han har inte låg inomhustemperatur eller så. En installatör gick igenom anläggningen för lite mer än 2,5 år sedan när han bytte FLVP från Nibe till Bosch. Nu i efterhand (så som elpriserna utvecklats) så önskar han dock att han köpt en LVVP istället för att följa VVS-firmans rekommendation på att bara göra ett direkt utbyte.

Jag skall dubbelkolla med honom, men jag är rätt säker på att han inte stängt tilluften. Jag skall be honom kolla vilken RH han har inomhus.

Edit: min kompis barn idrottar mycket och duschar hemma, det skulle kunna ge hög fuktighet dygnet runt i fläkten. Man tycker ju dock att det skall ingå i kravspecen...
 
A
pacman42 pacman42 skrev:
Det är en kunnig person som inte skulle gjort något "dumt". Det enda är att han tidsstyr uppvärmningen/elpstronen till de billigaste timmarna på dagen och natten. Han har inte låg inomhustemperatur eller så. En installatör gick igenom anläggningen för lite mer än 2,5 år sedan när han bytte FLVP från Nibe till Bosch. Nu i efterhand (så som elpriserna utvecklats) så önskar han dock att han köpt en LVVP istället för att följa VVS-firmans rekommendation på att bara göra ett direkt utbyte.

Jag skall dubbelkolla med honom, men jag är rätt säker på att han inte stängt tilluften. Jag skall be honom kolla vilken RH han har inomhus.
Har han jämn temperatur och timdebitering (ovanligt) så spelar det ju ingen roll när eltillskottet går in så länge det räcker till, då tilluften är kall genom ventiler i fasaden så är det "lätt hänt" att man blockerar dessa för att slippa kalldraget.
 
electroluxaren skrev:
Har han jämn temperatur och timdebitering (ovanligt) så spelar det ju ingen roll när eltillskottet går in så länge det räcker till, då tilluften är kall genom ventiler i fasaden så är det "lätt hänt" att man blockerar dessa för att slippa kalldraget.
Jag skall be honom kolla på det du pekar på, men det fick mig att tro att det är döttrarnas duschande dygnet runt som kan vara boven.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Han har väl inte stängt av frånluftsfläkten också så den enbart går på lågtaxatimmar? Då skulle jag kunna tänka mig att det går fel med påväxt. I övrigt är det viktigt att hålla dräneringsslangen/röret fritt så att det inte samlas för mkt vatten i fläkt/kondensorutrymmet.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Han har väl inte stängt av frånluftsfläkten också så den enbart går på lågtaxatimmar? Då skulle jag kunna tänka mig att det går fel med påväxt. I övrigt är det viktigt att hålla dräneringsslangen/röret fritt så att det inte samlas för mkt vatten i fläkt/kondensorutrymmet.
Nej, han stänger inte av den. Jag har dubbelkollat detta. Han har varit sugen på att reglera frekvensen baserat på om någon är hemma eller inte, men han har inte vågat göra detta heller.

Att ytterligare öka hastigheten på fläkten när luftfuktigheten inomhus är hög är kanske vägen framåt.
 
A
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skall be honom kolla på det du pekar på, men det fick mig att tro att det är döttrarnas duschande dygnet runt som kan vara boven.
då är det bra att stänga av eltillskottet så blir det inte så långa duschar....
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Enligt byggnormen ska luftomsättningen ligga på 0.35 l/s per m² vilket ska ge i snitt 12 luftbyten per dygn. Ett hus på 150 m² bör alltså ligga på 52.5 l/s. Jag har väldigt svårt att tänka mig det skulle börja mögla i ett sånt luftflöde även med frekventa duschar under dygnet. Något är fel.
 
Ja, riktigt fel. Min FLVP är 16 år gammal, fläkten är lite dammig.
 
Jag har en luftmätare, så jag lånar ut den till veckan. Vi får se vad den säger.

Intressant är att fläkten sitter efter avkylningen, det innebär att den jobbar på luft med runt 100% luftfuktighet. Brukar FLVP se ut så? I min IVT så jobbar fläkten på den varma luften vad jag kan se på schemat.
 
Jag hittade denna som visar att kompisens tolkning är korrekt, men man skall ju inte fläkta luft som är mättad, det verkar ju vansinnigt.
Teknisk ritning, processchema, pumpar, ventiler, temperaturgivare, flödesriktningar, instrumentering, ingenjörsskiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag dubbelkollade min pump och den har fläkten på den varma sidan.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har en luftmätare, så jag lånar ut den till veckan. Vi får se vad den säger.

Intressant är att fläkten sitter efter avkylningen, det innebär att den jobbar på luft med runt 100% luftfuktighet. Brukar FLVP se ut så? I min IVT så jobbar fläkten på den varma luften vad jag kan se på schemat.
Nä, min sitter på varma sidan (Nibe)
 
Isakare Isakare skrev:
Nä, min sitter på varma sidan (Nibe)
Precis. Jag undrar om inte Bosch (IVT) gjort bort sig på denna nya modell.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Precis. Jag undrar om inte Bosch (IVT) gjort bort sig på denna nya modell.
I bilsamanhang brukar man säga att en sugande fläkt är effektivare än en tryckande.
I detta fal blir ju fläkten sugande, kanske har man gått på den principen, men inte riktigt tänkt till hur den passar i detta system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.