Hej!
Vi bor i en bostadsrättslägenhet (byggd mitten av 90-talet) och har fått ytligt (åtminstone) mögel på väggen i ett sovrum. Det är på en yttervägg som är förmodligen är underisolerad då den är extremt kall. Möglet har uppkommit på ett par veckor och täcker i stort sett en yta av 2-3 dm2. Det är inte heller fråga om missfärgning av tapeten utan riktigt ludet mögel. Väggen är en betongvägg med tapet.

Först var jag helt inne på vattenskada/läcka men nu efter lite Googlande så inser jag att det måste vara kondens som uppstått på väggen då det stått en säng emot väggen.

Om det nu är på det sättet så åker väl vi själva på att reparera skadan på väggen och den borde väl inte ha gått in i väggen. Men för att detta inte ska uppstå igen så skulle ju väggen behöva isoleras och ventilationen förbättras. Vad kan jag ställa för krav på BRF kring detta. Är det faktum att det uppkommit mögel tillräckligt för att kunna kräva att de åtgärdar orsakerna? Eller måste jag ta hem någon expert för att få ett utlåtande på om ventilation/isolering är undermålig?
 
Jag tycker du skall börja med att kanske prata med grannar som har liknande lägenheter som dig, och höra om de har samma bekymmer med att de upplever att väggen är kall och att kondens lätt uppstår.

Sedan kan man antingen själv eller tillsammans med grannar som har samma problem prata med styrelsen att det handlar om ett bekymmer som du/ni antar har med föreningens ansvar att göra.

Bristfällig isolering får ju föreningens uppvärmningskostnader att bli mycket större än de skall vara. Om styrelsen är vettig så brukar det räcka så, sedan händer det saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.