Hej,

Jag vet inte om jag har mögel i badrummet eller om det är kalk/järn/rost som orsakar det röda i fogarna. Jag har skrubbat bort det en gång men nu är det tillbaka. Det brukar även lägga sig som en rödrosa hinna på övre kanterna av badkaret ibland.

Fogarna är röda i halva badrummet, närmast badkaret. Andra halvan har vita fogar och har inte blivit röda tidigare heller.

Är det någon som haft liknande problem eller vet vad det kan vara?
 
  • Badrumsgolv med kakelplattor och röda fläckar i fogarna nära badkaret, tecken på möjlig missfärgning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumshörn med vita kakelväggar och röda missfärgningar i fogarna nära golv och badkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det ser ut som järnutfällningar från vattnet. Annars kan rödrosa hinnor vara biofilm från en tvålätande bakterie Serratia som är rätt vanlig i duschutrymmen. Järnfällningar skrubbas bort mekaniskt. Biofilmen får nog både skrubbas och sen Klorinbehandlas för att dö av.
 
Lägenhet? Det är inte så att du har ventilationen precis i anslutning till badkaret? Någon granne som bygger om och sprider tegeldamm i fastigheten? Ventilation som kollapsat och således tegeldamm?

mögel badrum brukar väl vanligtvis inte vara rött och med tanke på att du skriver damm på badkar så får det mig att tänka på något helt annat...

Om du inte har nya fina röda handdukar som släpper en del!? ;)
 
slacker slacker skrev:
Lägenhet? Det är inte så att du har ventilationen precis i anslutning till badkaret? Någon granne som bygger om och sprider tegeldamm i fastigheten? Ventilation som kollapsat och således tegeldamm?

mögel badrum brukar väl vanligtvis inte vara rött och med tanke på att du skriver damm på badkar så får det mig att tänka på något helt annat...

Om du inte har nya fina röda handdukar som släpper en del!? ;)
Ja, det är en bostadsrätt och vi har FTX-ventilation (ligger i taket ovanför badkaret) som kontrollerades för en månad sen utan några anmärkningar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.