När vinter kommer så blir det så här i badrum taket vad kan det bero på har vart i vinden och kollat men det läcker inte vatten eller nåt? Kan det bero på att ventilationen inte funkar som den ska? För jag har funderat på att ringa för att dem ska komma och rengöra all ventilation i huset
 
  • Mögelskador i hörnet av ett badrumstak, möjlig fukt- eller ventilationsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelskador på ett badrumstak med tydliga mörka fläckar och missfärgningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörka fläckar och missfärgningar på badrumstaket, misstänkt fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelskador på badrumstaket med svarta prickar längs en spricka, misstänkt dålig ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Det ser ut som om det är dåligt med isolering på vinden igång fläckarna, så att vattenångan kondenserar mot det kalla taket, som i sin tur ger mögel.
 
Förutom dålig isolering. Vilket det tyder på vid listen åtminstone.Tror inte taket är målat med riktig våtrumsfärg. Rengöring och sedan våtrumstäck först och sedan våtrumsfärg. Så får möglet inte så bra fäste i taket. Men det vid listen måste du först göra något åt. Allt tyder på för mycket duschande i förhållande på dålig ventilation. Minimi är att våtrumsspegeln ska sakna imma inom ca 30 min med stängd dörr. Ju fortare det går desto bättre ventilation.
 
Buskfyggaren
Tror också att det är en köldbrygga som orsakar det där. Annars borde du ju få samma problem på sommaren med när det regnar och är fuktig.

Vi hade samma problem i ett hörn i vårat sovrum, det berodde på en köldbrygga i kombination med dålig ventilation. Möglet uppstod bara när det var kallt ute.
 
Buskfyggaren Buskfyggaren skrev:
Tror också att det är en köldbrygga som orsakar det där. Annars borde du ju få samma problem på sommaren med när det regnar och är fuktig.

Vi hade samma problem i ett hörn i vårat sovrum, det berodde på en köldbrygga i kombination med dålig ventilation. Möglet uppstod bara när det var kallt ute.
hur åtgärder man det på bästa, vad ska man göra och hur gjorde du? :)
 
Buskfyggaren
Vi ordnade med bättre ventilation samt isolering, inga problem efter det.

Åtgärda grundproblemen så bör det blir bättre. Kanske främst se över isoleringen. Vad har ni för ventilation i nuläget? Har det blivit sådär varje vinter sedan ni bott i huset?
 
Buskfyggaren Buskfyggaren skrev:
Vi ordnade med bättre ventilation samt isolering, inga problem efter det.

Åtgärda grundproblemen så bör det blir bättre. Kanske främst se över isoleringen. Vad har ni för ventilation i nuläget? Har det blivit sådär varje vinter sedan ni bott i huset?
Har en sån fläkt i badrummet, före vintern börja det så jag tvätta med nån medel men i år är det som värst som du ser på bilderna.
 
  • En badrumsfläkt från PAX med smuts och damm på fläktgallret och huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har daggpunkten på 3 grader någonstans vid 21 grader inne och 30% rf och skulle killgissa att det inte rör sig om luftläckage pga. undertryck i det här fallet utan, som övriga skriver, tunn eller spotvis ingen isolering. Så oavsett om du duschat på länge eller inte så riskerar du kondens om temperaturerna når dom nivåerna.

Du bör kunna känna med handen om det är avsevärt kallare områden alternativt införskaffa en ir-mätare från jula/biltema och kontrollera.
 
B Bobcanister skrev:
Du har daggpunkten på 3 grader någonstans vid 21 grader inne och 30% rf och skulle killgissa att det inte rör sig om luftläckage pga. undertryck i det här fallet utan, som övriga skriver, tunn eller spotvis ingen isolering. Så oavsett om du duschat på länge eller inte så riskerar du kondens om temperaturerna når dom nivåerna.

Du bör kunna känna med handen om det är avsevärt kallare områden alternativt införskaffa en ir-mätare från jula/biltema och kontrollera.
nu kommer min nästa fråga om jag får bort all isolering i vinden och isolerar hela vinden på nytt hjälper det? Och hur mycket kommer det att kosta mig och göra det? Kan man göra det själv? Eller anlita nån firma?
 
Sadesh Sadesh skrev:
nu kommer min nästa fråga om jag får bort all isolering i vinden och isolerar hela vinden på nytt hjälper det? Och hur mycket kommer det att kosta mig och göra det? Kan man göra det själv? Eller anlita nån firma?
Vad har du för isolering på vinden? Kan ju vara så simpelt att du bara behöver fylla på eventuella tomrum för nuet. Är det lättillgängligt att inspektera ovanför toaletten?
 
B Bobcanister skrev:
Vad har du för isolering på vinden? Kan ju vara så simpelt att du bara behöver fylla på eventuella tomrum för nuet. Är det lättillgängligt att inspektera ovanför toaletten?
Jag återkommer med bilder hur vinden är isolerat.
 
S slurppe99 skrev:
Förutom dålig isolering. Vilket det tyder på vid listen åtminstone.Tror inte taket är målat med riktig våtrumsfärg. Rengöring och sedan våtrumstäck först och sedan våtrumsfärg. Så får möglet inte så bra fäste i taket. Men det vid listen måste du först göra något åt. Allt tyder på för mycket duschande i förhållande på dålig ventilation. Minimi är att våtrumsspegeln ska sakna imma inom ca 30 min med stängd dörr. Ju fortare det går desto bättre ventilation.
Tacksam för svar har du nån rekommendationer för vart man ska köpa våtrumsfärg och våtrumstäck? Har köpt en sån medel som heter mögelfri jag tänkte rengöra med först
 
Våtrumsfärg kommer inte hindra att du får mögel i taket.
 
N Noseone skrev:
Våtrumsfärg kommer inte hindra att du får mögel i taket.
vad ska jag göra för att hindra mögel i taket? ‍♂️
 
Ordna ventilation, se till så utrymmet är isolerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.