Hej!

Idag drog jag fram badkaret för att rensa golvbrunnen och upptäckte mögel på väggen! Badrummet är i originalutförande från då huset byggdes på 60-talet, dvs kakel och klinker utan fuktspärr. Förmodligen kommer sig möglet av att vägg och golv blivit nerstänkta vid duschande i badkaret.

Vad gör jag nu? Bortsett från själva möglet, finns det allvarligare fuktskador? Det är åtminstone ett betonghus, så det finns inget trä som ruttnar i konstruktionen. Räcker det att tvätta bort möglet med klorin och sen skaffa ett ordentligt duschdraperi så att väggen inte blir våt i framtiden, eller måste badrummet renoveras?

Erik
 
Vad är det som möglat? Betongen? Kaklet? Finns ju inget trä som du säger. Kan du beskriva lite mer hur det ser ut?

I alla fall. Detta är ju inget ovanligt. Mitt tips är att som du skriver skaffa draperi och fixa ventilationen. Finns det fönster så öppna detta efter dusch. Annars öppna dörren till badrummet och använd fönstret i nästa rum. Torka upp vattenspill från golvet. Och duscha kort. Låt inte vattnet rinna medans ni tvålar in er. Går det att sätta in en fuktstyrd PAX-fläkt är det ett bra alternativ.

Den här tidens badrum gjordes för att bada en gång i veckan. Inte för att dina tonåringar skuller duscha ångbastu 30 minuter varje morgon och kväll. Det klarar badrummet helt enkelt inte.

/Anders
 
Tack för snabbt svar :)

Det växer dels på kaklet och klinkern bakom/under badkaret och i forgarna. Samt på en väggbit som är utan kakel (ren betong). Det var ju smutsigt bakom och under karet, man har ju slarvat lite med rengöringen där bakom... Antar att smutsen binder fukt och att det möglar i den? Nu är det iaf rengjord ordentligt med klorin!

Ventilation finns i form av konstant frånluftssug samt att dörren alltid står öppen när ingen är där.

Vi får helt enkelt se hur det utvecklar sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.