Hej! Jag har idag gått och blivit med ett 50-talshus med källare. Direkt på visningen kunde man ju se att det var mörka områden i två av hörnen på huset och lite längst ner på några av de ytterväggarna. De två värsta hörnen ligger där de två större hängrännorna dumpar vattnet rakt ner vid grunden, och vi har därför antagit att det var fukt och mögelväxt, och att man skulle behöva slipa bort allt detta. Det luktar lite källare i hela källaren, men inte starkt eller egentligen obehagligt, jag är dock verkligen ingen mögelhund när det kommer till luktsinne..

Idag när vi fått tillträde så har jag mer noggrannt inspekterat fläckarna. Det finns inget organiskt material i källaren utöver någon tröskel, och inget alls i anslutning till de drabbade områdena, varför min första fråga blir om detta är mögel alls? Skulle det kunna bara vara fukt som fått puts och färg att släppa och sedan utfall av någon mineral och ansamling av smuts? Bild 1 och 2 visar områdena jag menar.

Väggfärgen ser lite plastaktig ut och släpper bitvis i några cm stora stycken, ska man anta att detta är en olämplig källarfärg eller kan lämpliga färger bete sig så också?
Om den är olämplig, hur blir man i så fall av med den enklast från en putsad källarvägg? Är det att knacka ner och sätta ny puts eller ska man försöka slipa bort det?

På betonggolvet som är målat har färgen inom ett mindre område släppt, och där ses någonting vitt och luddigt. Är det mögel tro, eller kan det vara något annat? En träskiva har legat på golvet här, nära men inte direkt emot detta område. Bild 3 och 4 visar vad jag menar.

Tack på förhand för alla kloka svar!
 
  • Mörka fuktfläckar och möjlig mögel i källarhörn med släppande puts och en hammare på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörka fläckar på en källarväggs hörn som misstänks för fukt och mögel vid grunden, med en ficklampa som lyser på området.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödfärgat betonggolv med vita luddiga fläckar och avflagad färg vid sidan av en metallföremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödfärgat betonggolv i källare med vita, luddiga avlagringar och flagande färg, hammare till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Det vita luddet är salt. Skicka på det, och känn.
 
  • Gilla
Hunnert
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det vita luddet är salt. Skicka på det, och känn.
Hmm.. jag hoppas du inte trollar mig, jag kanske måste prova.. :p Det låter ju inte orimligt att det bara är en saltutfällning, det kan väl komma tillsammans med att färgen släpper som ett tecken till att det hara varit fuktigt antar jag?
Edit: Du har inga tankar om det på väggarna?
 
Redigerat:
Uppdatering: Luddet smakar salt så det känns ju skönt. Tackar Staffan2000!

Dock kvarstår funderingarna kring det mörka på väggarna, är det mögel eller kan det vara bara smuts tro? Någon som har en åsikt?
 
Vet inte så mycket om källare och fukt , men har du provat att tvätta med vatten och diskmedel/såpa på de mörka områdena och se om det går bort?
 
Carro_D Carro_D skrev:
Vet inte så mycket om källare och fukt , men har du provat att tvätta med vatten och diskmedel/såpa på de mörka områdena och se om det går bort?
Jag får prova. Vågar man säga att det inte är mögel om detta skulle fungera tro?
 
H Hunnert skrev:
Jag får prova. Vågar man säga att det inte är mögel om detta skulle fungera tro?
Nja, mögel kan man ju också tvätta bort men efter det har blivit rent kan du hålla koll och se om de mörka fläckarna kommer tillbaka. Då är det kanske mer troligt mögel å grund av fukt , tänker jag.
 
  • Gilla
Hunnert
  • Laddar…
Staffans2000
Nä! Men det spelar ingen roll! Tvätta du med klor så dör eventuellt mögel. Fixat faxat.

Staffan
 
  • Gilla
Hunnert och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.