Har dragit bort panelen på denna vägg och det är vit mjölaktigt puder på trästommen som ses på bilden. Kan det vara mögelticka eller är det utfällning från något material i väggen. Från utsidan ser det ut så här:
Fasadbrädor med lockläkt
Vindskydd
Treetex
Träspontad stomme.
Huset är byggt 1945 så idag verkar detta byggnadssätt korkat. Det bortrivna treetexet har varit något fuktigt närmast fönster och sockel. Trästommen ser ut att ha murknat närmast sockeln.

Vad gör jag? hade inte förväntat mig att det skulle vara så här illa. Jag hde bara tänkt måla huset och så ser det ut så här. Budgeten är begränsad så det är ingen idé att komma med fantasiförslag. Kan jag själv göra något saneringsarbete för att få ett friskt hus?

Från en person som inte är så glad just nu.
 
  • Trävägg med vit mjölaktig beläggning och murknande trä nära sockeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av husfasad med avlägsnad panel som visar trästomp och vit puderaktig beläggning, stege vid väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens
Pianogreen Pianogreen skrev:
Har dragit bort panelen på denna vägg och det är vit mjölaktigt puder på trästommen som ses på bilden. Kan det vara mögelticka eller är det utfällning från något material i väggen. Från utsidan ser det ut så här:
Fasadbrädor med lockläkt
Vindskydd
Treetex
Träspontad stomme.
Huset är byggt 1945 så idag verkar detta byggnadssätt korkat. Det bortrivna treetexet har varit något fuktigt närmast fönster och sockel. Trästommen ser ut att ha murknat närmast sockeln.

Vad gör jag? hade inte förväntat mig att det skulle vara så här illa. Jag hde bara tänkt måla huset och så ser det ut så här. Budgeten är begränsad så det är ingen idé att komma med fantasiförslag. Kan jag själv göra något saneringsarbete för att få ett friskt hus?

Från en person som inte är så glad just nu.
Du borde nog ändå ta dit någon expert...
 
  • Gilla
Pianogreen
  • Laddar…
Precis, jag hade tagit dit någon för råd, om du inte får något bra svar här. Anticimex finns det både bra och dåliga erfarenheter av, men man kan ju ringa och prata med dem först. Har man tur så får man dit någon som kan svara typ:
Såhär gjorde man förr och det är dåligt på grund av detta... man kan lösa det genom det här osv...
Det enda jag är säker på är att du måste byta ut de murkna delarna, fixa ny luftspalt etc. Men, jag är långt ifrån expert på fuktskador och mögel...
 
  • Gilla
Pianogreen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.