Hej jag är helt ny här och säkert skriver jag mit inlägg fel så korrigera mig isåfall.

Jag bor i en lgh, huset är byggt 1938, i vintras gjorde vi stambyte i fastigheten.

Nu till mitt problem,
Igår började jag riva tapet för renovera vardagsrummet, till min fasa när jag började riva så lossnade tapeten väldigt lätt och under hittade jag mögel, det verkade torrt men väggen var kall.
Väggen i vardagsrummet angränsar till badrummet och min första tanke är att det är en gammal fuktskada men eftersom jag är helt färsk i renoveringsbranschen så har jag nu en mindre panik känsla.
Vad ska jag hitta på nu!?
 
Mäta fuktkvoten i hela väggen och ta bort ev skadat byggmaterial där det inte räcker med att det blir torrt igen. Gissningsvis har man börjat duscha i badrummet istället för att bada badkar som det var tänkt när huset byggdes och då har närmasta väggarna successivt blivit genomblöta. Hoppas badrummet är renoverat och har ett tätskikt runt om numera.
 
Badrummet är proffsigt gjort och stambytet är godkänt av besiktningsman.

Men betongen är inte blöt det enda spår jag har av mögel är i tapeten.
 
Är det en yttervägg så kan den vara dåligt isolerad och fungera som köldbrygga vintertid. Då blir väggen så kall att vattnet i inomhusluften kondenserar mot den kalla väggen. Fukt alltså, vilket bildar grogrund för mögel.
 
Consensus skrev:
Är det en yttervägg så kan den vara dåligt isolerad och fungera som köldbrygga vintertid. Då blir väggen så kall att vattnet i inomhusluften kondenserar mot den kalla väggen. Fukt alltså, vilket bildar grogrund för mögel.
Äggmannen vill alltid ha rätt men här står det faktiskt "Väggen i vardagsrummet angränsar till badrummet"
Iofs kan ju badrummet ligga utomhus, det framgår lite dåligt men jag finner inte det som troligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.