Hallå

Är en nybörjare på detta och ingen att fråga om råd i det verkliga livet så jag vänder mig hit istället.

Köpte ett hus förra året i oktober, det mesta är renoverat och bytt från 2015 och framåt.
Exempelvis badrum, tak, tvättstuga, källare etc.
Dränering utförd 2014 dock.

Nu är det första sommaren vi bor här och tyvärr har det mest regnat, har dock upptäckt något otrevligt i de inredda rummen i källaren.
Mögel bakom lister som sträcker sig upp mot kanske 30 cm mot väggen på vissa ställen.
Ytterväggar.

Källaren ska vara renoverad 2018 med plåtreglar och ventilerande Platon under golv?? Det är iaf vad säljarna sa.

Vad är fel? Är det något med dräneringen?
 
  • Vit fönsterkarm, smutsig vägg och golvlist, synliga kablar, behov av städning, interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögel vid väggens bas, skadat gips och trägolv, tecken på vattenskada och fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögel och fuktskador på vägg och tröskel, behöver saneras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögel på en vit vägg ovanför en list vid trägolvet. Möglet är grått och svart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är en putsad yttervägg kommer du alltid ha lite fukt så trälister är riskabelt. Hur är ventilationen i källaren? Finns ventiler och tex tvättstuga med fläkt?
 
  • Gilla
Dominus Lacertae
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om det är en putsad yttervägg kommer du alltid ha lite fukt så trälister är riskabelt. Hur är ventilationen i källaren? Finns ventiler och tex tvättstuga med fläjah
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om det är en putsad yttervägg kommer du alltid ha lite fukt så trälister är riskabelt. Hur är ventilationen i källaren? Finns ventiler och tex tvättstuga med fläkt?
Det finns ventiler och så finns det en fläkt, i övrigt har vi en värmepump där nere som vi kör på avfuktning regelbundet.

Kan detta verkligen bara bero på trälisterna?
Jag har iallafall plockat bort alla lister i källaren nu och det finns ju lite mögel här och var, mer eller mindre. Vissa ställen är det ingenting och sen dyker det upp ett område med mycket mögel som på bilden ovan.
Tycker det blir väldigt framträdande i vissa hörn, där man även ibland kan se att de blivit lite svart på golvet.

Jag tänkte att det kanske är något bristande i dräneringen (jag har dock som sagt ingen koll). Om vatten kan samlas på vissa ställen mer än andra eller något

Är detta farligt? Har tre barn varav en är allvarligt sjuk, vet inte om detta kan påverka på något sätt. I tvättstuga/dusch finns det inget organiskt som kan mögla iallafall.

Försäkringsbolaget ska hit om 4 månader och tyckte inte det var bråttom iallafall
 
Har du koll så att vatten från taket leds bort från huset? Visst kan dräneringen varit ett fuskjobb, väldigt svårt att syna det. Har ni sovrum för barn i källarn ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du koll så att vatten från taket leds bort från huset? Visst kan dräneringen varit ett fuskjobb, väldigt svårt att syna det. Har ni sovrum för barn i källarn ?
Vi hade, men nu får alla trängas i ett rum på övervåningen istället... Så vitt jag kan se så försvinner vattnet från taket längs med rännorna och iväg med dom.

Vet inte riktigt men jag tycker det ser ut som att det nästan blivit blött vissa delar, exempelvis denna bild. Detta är precis vid rören ovan mark till dräneringen, fast nere i källaren då.

När vi kollade på huset och besiktigade det så hittade vi inget sånt här iallafall, det fanns lite saltutfällning (någon cm stort) i ett oinredd förråd men inget annat.
Ingen avvikande lukt etc.
Besiktningsmannen höll med om att vi inte skulle behöva oroa oss om varken dränering eller tak på väldigt många år så det skulle vara lite surt om det är de. Vet inte ens om det går på dolt fel, har kontaktat försäkringsbolag och andra firmor och de har inte tid att kolla förrän om 3 månader vilket gör mig lite stressad då jag vill undvika att det blir värre.
 
  • Vägguttag med laddare, sladdar, trägolv och mögelskadad sockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dominus Lacertae skrev:
Vi hade, men nu får alla trängas i ett rum på övervåningen istället... Så vitt jag kan se så försvinner vattnet från taket längs med rännorna och iväg med dom.

Vet inte riktigt men jag tycker det ser ut som att det nästan blivit blött vissa delar, exempelvis denna bild. Detta är precis vid rören ovan mark till dräneringen, fast nere i källaren då.

När vi kollade på huset och besiktigade det så hittade vi inget sånt här iallafall, det fanns lite saltutfällning (någon cm stort) i ett oinredd förråd men inget annat.
Ingen avvikande lukt etc.
Besiktningsmannen höll med om att vi inte skulle behöva oroa oss om varken dränering eller tak på väldigt många år så det skulle vara lite surt om det är de. Vet inte ens om det går på dolt fel, har kontaktat försäkringsbolag och andra firmor och de har inte tid att kolla förrän om 3 månader vilket gör mig lite stressad då jag vill undvika att det blir värre.
Samt att det endast är mot ytterväggarna alltså, innerväggarna har jag slitit bort alla lister på också men de är jättefina och finns inte ens ett litet tecken på att något ska vara fel.
 
  • Gilla
Skoog77
  • Laddar…
Hmmm, mest troligt vatten utifrån då:(
Tvätta rent och bevaka
 
Det där är inte trälisternas fel.
Även om man bör undvika såna i äldre källare.
Hur gammalt är huset?

Finns tre vanliga sätt att få fukt i nederkant av ytterväggarna.
Dagvatten, grundvatten och kondens.

Dagvatten:
Kontrollera att vattnet från taket tar rätt väg bort och inte ner i dräneringen eller att rör är trasiga.

Grundvatten:
Kontrollera dräneringen. Är ofta svårt, men hur ny är den? Finns rensbrunnar? I gamla hus går det dessutom ibland inte att lägga den på rätt djup (under plattan), då blir det fukt i nederkant.
Och ibland ändå, eftersom det kommer fukt underifrån..

Kondens:
Har ni ventilation, värme och avfuktare borde det ju inte vara det kan man tycka. Men det är inte omöjligt. Är det mer skador i sovrummen eller längre från avvuktaren?
 
O [old rusty] skrev:
Det där är inte trälisternas fel.
Även om man bör undvika såna i äldre källare.
Hur gammalt är huset?

Finns tre vanliga sätt att få fukt i nederkant av ytterväggarna.
Dagvatten, grundvatten och kondens.

Dagvatten:
Kontrollera att vattnet från taket tar rätt väg bort och inte ner i dräneringen eller att rör är trasiga.

Grundvatten:
Kontrollera dräneringen. Är ofta svårt, men hur ny är den? Finns rensbrunnar? I gamla hus går det dessutom ibland inte att lägga den på rätt djup (under plattan), då blir det fukt i nederkant.
Och ibland ändå, eftersom det kommer fukt underifrån..

Kondens:
Har ni ventilation, värme och avfuktare borde det ju inte vara det kan man tycka. Men det är inte omöjligt. Är det mer skador i sovrummen eller längre från avvuktaren?
Det är mögel på lite olika ställen längs ytterväggarna, ser ingen koppling utifrån att det ska vara något som gör att det skulle komma ner mer vatten där än övriga ställen.
Kan vatten samlas mer på olika ställen och därför är det mer skada på vissa delar av väggen?

Huset är från -78 tror jag, men dränering ska vara gjord av firma 2014, hela källaren är gjord 2018 om jag minns rätt.

Ja de finns såna där rensbrunnar men har inte testat dom själv då jag inte vet hur man gör, behövs det speciellt tryck för att kunna testa dem? Har bara en vanlig vattenslang just nu.

Känner inte för att vänta flera månader på att någon ska komma och kolla och mannens föräldrar tycker att detta är något vi får lösa själva så de vill inte ens kolla på det, och mina existerar inte, därav många, möjligtvis dumma frågor!
Vi är 26 år och vårt första hus så inte mycket erfarenhet 😅

Kan man dra upp golvet själv längs väggen och se efter om man ser någon ytterligare skada eller är det onödigt? Kan man spraya på något på möglet under tiden?
 
  • Nedsmutsat golvlisthörn, sladdar längs väggen, trägolv, behov av städning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att hjälpa på distans. Men vet du vart vattnet från dräneringen och stuprören tar vägen?
Vad är det för dränering? Isolerat utvändigt eller platon?

Du skrev att det är ventilerade platongolv i källaren? Aktivt ventilerade med fläkt? Eller passivt?
För passivt fungerar väl sällan och då har ni fel lister dessutom.

Eftersom det verkar ha funkat sen 2018 (?) och det iaf har regnat en del sen dess, så borde något ändrat sig eller gått sönder.

Men ett snabbt test är att spola med slang ner i rören som stuprören går ner i och sen lysa ner i rensbrunnarna till dräneringen och se att det inte rinner vatten. (förutsatt att det inte rinner vatten före vattenslangen då..) Gör det det är det god sannolikhet att det är felkopplat och regnvattnet går ner i dräneringen.
Det borde iofs märkts innan denna sommaren.

En annan möjlighet är att ni har en pump i en pumpbrunn någonstans som flyttar vatten från dräneringen som inte fungerar längre.

En tredje är ju då att ni använder huset annorlunda och då får massiva mängder kondens utmed väggarna, men det är lite långsökt kanske, det är inte mest bakom möbler det syns?

Men det är många (mig inkluderat) som anser att källare på så gamla hus inte bör användas som bostadsutrymmen. Det krävs väldigt mycket för att göra en fuktsäker konstruktion (i mina ögon) när huset inte är byggt fuktsäkert från början.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
K
Som nämnts tidigare ska det vara ventilerade golvsocklar så att du får ventilation i golvet/mattan. Då det sitter fel lister så kanske det är det som är problemet. Markfukt som fastnar vid golvsocklarna.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
K Kirre2021 skrev:
Som nämnts tidigare ska det vara ventilerade golvsocklar så att du får ventilation i golvet/mattan. Då det sitter fel lister så kanske det är det som är problemet. Markfukt som fastnar vid golvsocklarna.
TAck för svar, tror du att jag kan låta det vara som det är nu, använda medel för mögel och rengöra/tvätta bort det som går och sedan låta det stå för att se om det återkommer? För att sedan installera ventilerande golvsocklar?
 
Förövrigt undrar jag om det är smart att ta bort detta "trägolv" senare när ekonomi tillåter och byta ut mot tex klinker?
Och om man tex kan installera golvvärme under det först då.
Vi har det i tvättstugan i källaren, men skulle det vara en fördel/nackdel att ha så i alla rum?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
K
D Dominus Lacertae skrev:
TAck för svar, tror du att jag kan låta det vara som det är nu, använda medel för mögel och rengöra/tvätta bort det som går och sedan låta det stå för att se om det återkommer? För att sedan installera ventilerande golvsocklar?
Det är inte säkert att det är anledningen men tycker absolut du ska testa. Kolla också om du kan ta bort någon parkett för att se om golvet är fuktigt under mattan (kan iof vara torrt just nu). Här nedan ser du hur det ska se ut vid socklarna.

https://www.beijerbygg.se/wcsstore/..._installationsmaterial_131216_162703_0040.pdf
 
K
D Dominus Lacertae skrev:
Förövrigt undrar jag om det är smart att ta bort detta "trägolv" senare när ekonomi tillåter och byta ut mot tex klinker?
Och om man tex kan installera golvvärme under det först då.
Vi har det i tvättstugan i källaren, men skulle det vara en fördel/nackdel att ha så i alla rum?
Det är risk för fuktvandring med golvvärme på oisolerad platta samt kostar en del att värma upp. Vi hade det dock och det funkade bra!
Klinkers är kanon eftersom eventuell fukt i plattan kan gå upp via fogen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.