Ska man göra någonting åt detta förutom att fuktmäta innan isoleringen. Måla med någon färg så man dödar svampen :-/
 
Den viktigaste frågan att besvara är varför det möglat.
Läckage?
Ventilation?
 
SittinDuck skrev:
Den viktigaste frågan att besvara är varför det möglat.
Läckage?
Ventilation?
Nej nej, jag bygger nytt och det har kommit svarta fläckar pga av att dom legat ihoppackade under presenning.
 
Hej du måste försöka ta bort det, vi han inte måla under taket på några ställen, jag tog först alltvätt, sedan penslade jag på Boracol som dödar svampsporerna ( giftigt ).

// Goerana
 
Har hört att klorin ska vara bra för att döda mögel.
Hans
 
Man kan inte "döda" mögel på något annat sätt än att ta bort det fysiskt....Boracol, kemisolv och liknande medel hämmar bara den mikrobiella påväxten(möglet),dessa medel bör desutom inte sprutas på föräns man har torkat materialeet till rätt FK%..det kan bli rätt fel annars.
 
Att få alg- och mögelpåväxt på virke som ligger täckt och dåligt ventilerat (ex.vis som under en tät presenning direkt mot mark) är inte oväntat eftersom rätt sorts miljö för påväxt typiskt uppstår där.

Notera just detta, det är för att rätt sorts miljö uppstår som mögeltillväxt sker. Många tenderar att förbise detta. Mögelsporerna finns normalt i luften under en stor del av året, dvs även i luften som finns i t ex ett ventilerat vindsutrymme. Men i ett rätt konstruerat vindsutrymme så uppstår inte en tillräcklig gynnsam miljö för mögeltillväxt där.

Med detta sagt och genom att du bygger nytt (och således kan se till att vinden görs enligt "konstens alla regler") bör det inte vara någon större fara på taket med dina takstolar. Det du fått på takstolarna är mest sannolikt någon sorts svartmögel och sådana angrepp sker i träets ytfiber så det är mest fråga om en kosmetisk missfärgning. Om det får dig att sova bättre så visst kan du slipa bort angreppen och pensla på exvis boracol men strikt sett är det inte nödvändigt om du ser till din vind blir lämpligt ventilerad och att ångspärr appliceras i taket. Tillväxten kommer då avstanna ändå (för som jag skrev, sporer finns i luften ändå oavsett hur mycket bocarol eller andra kemiska ämnen man lägger på träet).

Hade däremot påväxten startat och skett i ett befintligt vindsutrymme, ja då hade saken kommit i ett annat läge för då hade alldeles uppenbarligen vindsmiljön inte varit bra. Men det bör som sagt inte bli fallet för dig.

Sen kan jag hålla med om att om du misstänker att takstolarna har en alltför hög fukthalt kan du kolla upp det och i så fall "torka ned" fuktkvoten innan du bygger in takstolarna. Nu håller jag iofs inte det för så värst troligt om virket i takstolarna kommer från en kommersiell brädgård el takstolstillverkare och takstolarna bara legat under tät presenning en säsong. Det borde inte driva upp fuktkvoten i träet särskilt mycket (de har ju genom presenningen trots allt legat skyddade för regn).






 
Håller med BM.

Jag hade kollat fukthalten i takstolarna när dessa monterats för att vara på säkra sidan.
Möglet hade jag torkat bort, int eför att det har någon egentlig praktisk betydelse, men för att man skall kunna se om det kommer ny mögelpåväxt senare under husets livstrid.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.