Hej! Jag behöver hjälp med att få det praktiskt och fint i vårt allrum.

Allrummet är det stora utrymmet till höger på bilden, och de små rektanglarna på högra kortsidan är fönster! Mer info se:
http://hem.passagen.se/hydrogene/

Pernilla
 
Skulle du kunna lägga några foton på din hemsida? Lite lättare att "se" rummet då - särskilt som du har snetak.

/alacs
 
Vad ska det användas till? Barnlek? TV-tittande? Träning? Meditation? :-?
 
Ok, jag var lite lat, tänkte ni kunde ta en titt på min hemsida där jag skrivit mycket.
Allrummet funkar nu och ska också sedan funka för:
* tv-tittande (extra tv, den stora tv:n finns där nere i vardagsrummet)
* karaoke
* arbetshörna (sköta räkningar via datorn mm)
* leka med datorn; 7-åringens och pappans favorit just nu Fifa World Cup 2006, 4-åringens favorit Anki och Pytte, jag kollar mest på byggahus.se och mekar med min hemsida
* vi har steppern också här så lite träning också

Möbler vi har som är bra:
2 låga bokhyllor i björk från 30-talet, ca 120 breda, 100 höga25 djupa
1 skrivbord björk IKEA Anton? 160 cm bred, 80 djup?
3 Billy 60 cm breda, 2 106 höga, 1 202 hög. De står nu till vänster om ena fönstret.

Vill ha:
en skön liten soffa eller ett par fåtöljer, ett par snygga arbetstolar, förslag på möblering och färgsättning.
Ena sovrummet (vårt) går i blått, andra (lillans) är tapetserat med Sandberg Evelina, randigt i vitt, rött, orange, rosa och lila, badrummet är grönt och ljusblått.

Ska sätta in bilder.

Pernilla
 
Hej!

Nu har jag uppdaterat hemsidan med bilder som jag även visar här. Så snälla, hjälp mig möblera och göra det lite trevligare.
Mindre kul att bilden verkligen ser ut som en "före-bild" :(.

Pernilla
 
  • allrum1b.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och mer skalenlig bild

Pernilla
 
Här är ett alternativ som jag funderar på. Det vore bra om man kunde sitta två och leka med varsin dator samtidigt.

Jag vill gärna ha förslag på belysning också, för som det är nu är det ganska mörkt på kvällarna, bara en taklampa mitt i rummet och en mellan duschrum och klädkammare.

Pernilla
 
Möbleringen av skrivbordshörnan ser bra ut, och skapar plats för fler att arbeta/spela samtidigt. Men jag skulle förlägga den på andra sidan med mer yta. Har du planerat in någon bokhylla för det kommer att behövas i ert allrum, med tanke på aktiviteterna.

Det är den andra sidan som jag inte gillar, man ser inte fönstret från tv soffan. Förvisso en smaksak, men för mig är det viktigt att se både ingången till rummet och ut genom fönstret från där jag sitter.

För att komma ifrån korridorkänslan som du skapar genom möbleringen som den är nu, skulle jag ställa soffan på den vägg där du idag har planerat skrivbordshörnan, och tv:n mittemot. Tycker att rummet ändå får tydliga avgränsande funktioner, samtidigt som det samspelar bättre.

Lycka till.
 
Menar du ungefär så här?
Det blir lite konstigt när jag ska skriva, bakgrunden till textrutan blir vit, därför är det så mycket vitt på bilden.

Pernilla
 
:D Precis så jag menade, ser mycket trevligare ut i mina ögon men det är användarna av rummet som ska avgöra.

 
Tack!

är det någon mer som har kommentarer eller tips? Jag tycker det är jättesvårt att möblera soffor och tv. Vill gärna ha soffan mitt emot tv:n men ändå kunna titta ut i rummet och ut genom ett fönster och ha en vägg bakom soffan. Helst ska det inte vara för långt mellan soffa och tv heller. Snacka om för många krav. ;)

Pernilla
 
Hej,

Mitt tips är att lägga en halvtimme eller två på att komma igång med gratis-programmet Sketchup http://sketchup.google.com/ . Ladda ner, kör deras video-tutorials på http://sketchup.google.com/tutorials.html och du har plötsligt enorma möjligheter att enkelt och snyggt modellera ditt rum och pröva olika möbleringar. Posta dina alster här på Byggahus så får vi se!

Vad gäller möbleringen i ditt allrum så kanske det kan vara idé att byta trapp-spaljén i trä mot en vit vägg, och till och med lägga till en meter väggstump i vinkel så att man får ett "dator-krypin" bakom? Jag är lite emot att datorn (till och med två) står öppet och "förstör" ett så pass stort rum... man umgås sällan när man sitter vi datorn, bättre då att inte störa de andra... dessutom noterar jag att det ser ut som det är en stor tom yta framför fönstret och att möbelgrupperna är längs väggarna... du kanske skulle sluta tänka i två lika stora grupper och låta en svälla ut till att ta merparten av rummet och exempelvis låta datorhörnan bli betydligt mindre... och från fotot som du skickar med måste ju kommentaren bli att det är på tok för mycket saker... i ett rum där man tillbringar mycket tid ska det ju helst inte vara så mycket saker utan mer "luft"... och sen får du köra upp din man från TV-spelssoffan och be honom fixa ett slätt innertak och samtidigt låta dra el för ny belysning ;-) Några tips rakt på sak; du får sålla vad du tycker är något att ha....

Lycka till / Oslox
 
Finns SketchUp för inredning och inte bara för arkitektur?
 
Så pillan71 hur går det? Har du satt igång med inredningen, väntar spänt på bilder efter "extrem pillan71 makeover"
 
"extrem pillan71 makeover", ja du, jag har inte börjat än. Min son (7,5 år) sover på nedervåningen sedan drygt 1 år, och några gånger har han pratat om att han tycker det är orättvist att han ska sova själv på nedervåningen, och då får jag lust att göra ett sovrum till honom där uppe där vi sover. Han har börjat komma upp till oss igen och det innebär att vi ofta är 4 i sängen tills jag orkar lägga mig i dotterns (4 år) säng. Maken vill ha kvar allrummet som det är. Men om vi skaffar en bra soffa till allrummet så kanske han kan sova där.

Sen har jag sån lust att måla en vägg röd! I ena sovrummet här uppe finns tapeter med bl.a. röda ränder och jag skulle vilja ta upp den färgen och sätta den nånstans. Men vilken vägg? Eller en röd soffa kanske?

Pernilla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.