Hejsan Forumet, jag önskar lite expert råd och lite out of the box tänkande!

Jag o frugan köpte ett 70 tals hus med källare i julas som såklart har en gillestuga, men vi har svårt att få ide om att inreda den och vänder oss nu till er för hjälp! Vissa saker som vi tänker extra på..

*där det står en tv idag är "bara" 42 tum då det inte får plats med större just där vid pga gästrum som angränsar, några tips o idéer på hur man kan få ihop detta bättre? Hur nära öppen spis kan en tv stå? (Tanken är att elda i framtiden)

*nästan lite till följd från föregående. Soffa/fåtöljer? Tips på det så det ser bra ut beroende vart man ställer tvn

Strunta i mina möbler, de ersätter jag gärna (datorn kommer inte stå där heller) så kom gärna med era idéer och undrar ni något så fråga gärna ;)
 
  • Långsträckt gillestuga i 70-talshus med träpanel i taket, trägolv, soffa, TV-hylla och samlarobjekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel i tak, trägolv, öppen spis, soffa med plastöverdrag och TV vid vägg i 70-tals gillestuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gillestuga i 70-talshus med en 42 tums TV på vitt TV-bänk nära en öppen spis och angränsande gästrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gillestuga med träpanel i tak, trägolv, ett skrivbord med dator, soffa och en liten TV, ljusinsläpp från fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en källarplan med mått på en gillestuga som är 6 meter lång och 3.35 meter bred.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Går det att få plats med en TV till höger om den öppna spisen eller blir det då för trångt för soffan mittemot p.g.a. trappan?

Går det att få plats med en TV under fönstren?
I så fall föreslår jag att TV är mittemot den öppna spisen och att du har två parallella soffor tvärs rummet så att man antingen kan se TV:n eller brasan beroende på hur man vänder på huvudet.

Ett annat alternativ är att ha TV på kortväggen med soffa framför på lagom avstånd. Där passar det bra med olika alternativ, rak soffa, hörnsoffa osv. Om man då inte kommer att se brasan från soffan så kan man ha ett par fåtöljer att ställa framför den öppna spisen när man vill sitta där och mysa.

Jag föreslår att du ritar upp rummet i något lämpligt program, t.ex. Sweet Home 3D, så att du lätt kan flytta om möbler och se hur det kommer att se ut från olika ställen i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.