Hej!

Jag, novis i sammanhanget, restaurerar en fåtölj från gissningsvis 1970-talet. Konstruktionen består av massivt trä och plywood. De hundratals häftklamrarna som använts för att fästa tyget på fåtöljen har rostat och lämnat efter sig svarta fläckar. Fläckarna ligger inte bara på ytan utan har gått in på djupet i trät, och genom den tunna plywooden. Åkomman liknar det vissa båtentusiaster tydligen kallar för "spiksjukan". Bör jag byta ut det fläckade trät? Är det svartmögel eller annan mögel?

Bild:
DSCN4610.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan tillägga att trät inte är mjukt och på vis skadat. Bilden ovan är av det värsta partiet.

Tacksam för alla svar!
 
Redigerat:
Utan att veta alls så skulle jag spontant gissa på att missfärgningen snarare beror på rost än på mögel. Luktar det något?

Mögelsporer finns ju överallt men kräver näring och fuktig miljö för att kunna växa till. Näringen finns ju i trät men utan fukt kan det inte förvärras. Är trät dessutom hårt och känns friskt, förutom missfärgningen, så skulle jag inte tro att det finns anledning att byta ut något. Jag förutsätter då förstås att detta sitter där det inte syns.

Om det mot förmodan skulle vara mögel och det är svårt att byta ut det som är angripet så kan det gå att rädda genom att pensla på Boracol. Det dödar det mögel som finns och förhindrar ny påväxt.
 
Aha, det låter bra! Angående lukten så luktar det förvisso lite unket. Även skummgummit luktar och har blivit färgat, om än inte lika mycket, på samma vis. Lukten är snarlik den som jag brukar känna i äldre (trä)hus. Lukten är inte "aggressiv" utan man måste nog vara ganska nära med näsan för att känna den ;)

Ska också sägas att de värre partierna har en viss koppling till "fåtöljsittarens" sittställning. Dvs kanske närhet till värme/fukt ökar de svarta fläckarna?
 
Redigerat:
ingen tvekan att fåtöljen har stått i en fuktig rum med dålig luftcirkulation eller har varit utsatt för vatten och torkningen gått långsamt så det blev rostfläckar.
Boracol är helt fel i detta fall och tillför bara mer fukt och fläckarna blir bara större ...
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.