Tjenare!

Har för mig att det kallas möbelspottar när man inte behöver någon kopp.
Iaf ni förstår att det är 12V.

Jag tänkte sätta spottar i våran källare (med trä tak)
och jag undrar hur reglerna är när det gäller sånt här.

Jag har inte undersökt än men jag vet att det är spånisolering och antagligen plast under.

Men får jag installera en sån spott i tak så det ligger mot plasten? eller är inte det godkänt.
Om det är godkänt är det då godkänt att installera spott som har spån direkt runt sig.

Har för mig att man får det eftersom den är isolerad (?)

Så vad om de här två sakerna får man göra?

Tack på förhand ! :)
 
Jag tror inte att du kan få ett generellt svar på den frågan, kraven varierar från spot till spot. Om du går på 20w spot (och mindre bör du inte ha i taket om "ljuset skall nå ner" till golvet. Så kräver de flesta att det finns en luftspalt ovanför spotten på minst 5mm (avsevärt mer för vissa spottar). Om tillverkaren skriver en sådan spec. för en armatur så sjulle iallafall jag anta att de föväntar sig att det är trämaterial ovanför, inte en plastfolie eller spån. Jag tror (men vet inte ) att byggplast har lägre temp. tålighet än trä. Även träspån känns läskigt att ha så nära en varm lampa. Återigen utan att veta det så tror jag att träspån kan antändas vid lägre temperatur (eller iallafall vid mindre energitillförsel) än massivt trä.

Det finns 20w armaturer som är avsedda att monteras i en vanlig apparatdosa, det borde vara en bra lösning.

Personligen är jag lite misstänksam mot ljusmängden även från 20w lampor. Vi har en gästtoa med duschhörna. Ytan är ca 4kvm, där har vi 2 st 35w spottar i taket, det ger nästan för lite ljus, sedan har vi iofs. 4x10w spegelbelysning i badrumskåpet också.

Skall du köra med 35 eller 50w spottar så krävs det normalt sett stora skyddsburkar i taket, men jag hade definitivt valt en sådan lösning om du nu ändå gör om. Man får ett litet h..e den kväll man sågar upp för hålen och får ned all isoleringen i nacken, men det går över fort.
 
Redigerat:
20W blir det. Jag vet att dom är tillräckliga.
Det finns en armatur (en vanlig lampa) i mitten av rummet också.

Så några 20W blir bra för lite EXTRA belysning och mysighetensskull.
utan mest för att det är lite mysigare/häftigare belysning.

Ska kolla på spottarna som kan installeras i apparatdosa. verkar inte helt dumt!

Grejen med skyddsburk är att jag inte kommer riva taket. Kommer bara fiska kabel genom alla hål. Så en orange apparatdosa (vet inte vad dom heter) kommer det att bli om jag nu köper spottarna man kan sätta i apparatdosa..

tack för hjälpen du! :)
 
Du behöver inte riva taket för att sätta dit burkar. jag antar iofs. att du tänker sätta gips under? I så fall sågar man upp de nödvändiga hålen, klämmer dit burkarna, passar på och dra lite VP rör, reglar ned taket med typ 22mm plank så att rören får plats. Upp med gipsskiva, gör hål på rätt ställe i skivan för spottarna.

Att pilla fram ledningar mellan hålen låter överdrivet jobbigt, framförallt från små hål. Hur kommer du förbi bjälkarna? Tänk också på att med de flesta transformatorer så är det en maxlängd på 2m kabel från trafo till armatur. Så ofta gäller det att dra närmaste vägen, elelr köpa en lite mer ovanlig (dyrare) trafo.
 
Nej det är inte nybyggnation utan endast sätta dit spottar.

Och fiska mellan är inte alls jobbigt. Har gjort det förut i spån och det fungerar utmärkt med ett tunnare armeringsjärn. Frågan va om man kan ha det mot spån eller plast.

Resten har jag en lösning på. Tack för hjälpen iaf.
 
Följ fabrikantens anvisningar, då ska det inte bli fel helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.